רשות נחל הקישון מביעה התנגדות נחרצת לתכנית עם פגיעה אקולוגית ונופית בנחל סעדיה ובנחל הקישון עצמו, כמו גם מהשלכות ציבוריות ותחבורתיות של גשר תפעולי נוסף.
במהלך דיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), הציגה רשות נחל הקישון התנגדות עקרונית וחד משמעית לשורה של סוגיות מהותיות הכלולות בתכנית להסדרת שטחי נמל חיפה (תת"ל 118). עיקר ההתנגדות מתמקד בפגיעה אפשרית בנחל סעדיה, יובל חשוב של הקישון, ובנחל הקישון עצמו, כמו גם בהשלכות של הקמת גשר תפעולי חדש מעל הנחל. עמדת הרשות הוצגה הן בכתב והן בעל פה, תוך דגש על שימור המערכות האקולוגיות הייחודיות של הנחלים והגנה על האינטרס הציבורי.
נחל סעדיה – בין שימור לפיתוח נמלי:
אחד ממוקדי המחלוקת המרכזיים נוגע לטיפול התכנית בנחל סעדיה, הזורם לקישון באזור המדובר. רשות הנחל, יחד עם גופים נוספים, דרשה להותיר את נחל סעדיה במצבו הטבעי, וזכתה אומנם להחלטת הוועדה לפיה יש לשמור על מצבו הטבעי של הנחל. אולם, הוועדה הוסיפה סייג משמעותי, וקבעה כי ניתן יהיה לפתח שטח זה לטובת שימושי נמל במידה ויוסט הנחל. רשות הנחל רואה בכך סכנה ממשית, וסוברת כי נוכח חשיבותו האקולוגית של הנחל והיותו בית גידול למינים נדירים, יש להבטיח את שימורו ככזה ולא לאפשר את הפיכתו למשטח תפעולי. לטענת הרשות, יש לשקם את חלקו הצפוני של הנחל ולהשאירו במופע פתוח שיאפשר את שיקומו המלא והמשך תפקודו כמסדרון אקולוגי חיוני.
מעבר לכך, רשות הנחל הביעה אכזבה מכך שהוועדה לא התייחסה בהחלטתה להבטחת הרציפות והקישוריות בין הנחלים, כפי שמתחייב מהוראות תכנית המתאר הארצית לנחלים. כמו כן, לא נכלל בהחלטה התייחסות לצורך בסימון תוואי נוסף לנחל, שיתחבר לקישון במסגרת התכנית, צעד שהיה חיוני לשמירה על התפקוד ההידרולוגי והאקולוגי של המערכת כולה.
גשר תפעולי מעל הקישון – סכנה לתפקוד האקולוגי ואינטרס ציבורי:
נקודה נוספת ומרכזית בה התנגדה רשות הנחל היא הצעת התוכנית להקים גשר תפעולי חדש מעל נחל קישון. גשר זה, המיועד לחבר בין נמל חיפה לרציף קישון מזרח, נועד לשרת את צרכיו התפעוליים של הנמל. הות"ל קיבלה את ההצעה להקמת הגשר באופן מלא, ללא התייחסות מספקת לשיקולים שהציגה רשות הנחל כנגד הקמתו.
רשות הנחל ציינה כי ריבוי מעברים בגישור מעל הנחל פוגע אקולוגית ונופית בנחל. הגשר המוצע מצטרף לארבעה גשרים קיימים במרחק שלא עולה על שלושה ק"מ, ריבוי המעברים יוצר הפרעה ביולוגית משמעותית ומזיק לשוכני הנחל, הן מבחינת תנועה והן מבחינת שינוי בתי גידול. בנוסף לפגיעה האקולוגית, הגשר התפעולי עלול ליצור שער נמל חדש מול הכניסה לפארק הקישון. מצב זה צפוי לגרום לעומס תחבורתי כבד באזור, שעלול להקשות ואף לסכן את המבקרים הרבים המגיעים לפארק. רשות הנחל מדגישה כי הגשר מיועד לשרת גוף פרטי, ואין בו תועלת ישירה לציבור הרחב, דבר המעלה שאלות לגבי תועלתו הציבורית מול הנזקים הפוטנציאליים. עוד צוין כי תכנית הגשר הנוכחית הובאה בעבר לאישור הוועדה המחוזית ונדחתה, מה שמעיד על בעייתיות מהותית בה. טענה נוספת וחמורה היא שהגשר המוצע לוקח מהציבור שטח גדת נחל וכביש ציבורי ומגדר אותו לטובת שטח לוגיסטי, ובכך נמנעת מהציבור גישה לשטח ציבורי חשוב.
סוגיית חומרים מסוכנים וסיכונים לפארק הקישון:
נקודה נוספת שעמדה לדיון היא הצורך לוודא כי חומרים מסוכנים שיאוחסנו או יעברו בתחום התכנית לא יפגעו בפארק הקישון. פארק הקישון, המהווה ריאה ירוקה חשובה ומוקד פעילות ציבורי ונופש, נמצא אמנם מחוץ ל"קו הכחול" של התכנית אך סמוך אליו. רשות הנחל הביעה דאגה מכך שהות"ל התייחסה בסוגיה זו רק למוקדי פעילות ציבוריים הנמצאים בתוך תחום התכנית עצמו, ולא הרחיבה את מבטה למרחב הסמוך, כולל הפארק, ובכך לא הבטיחה הגנה מספקת מפני זיהום אפשרי.
המאבק למען הטבע והאינטרס הציבורי נמשך:
מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, הבהירה כי רשות הנחל לא תרפה, ותמשיך להשיג את הערותיה לתכנית במסגרת ההליכים התכנוניים הבאים, לרבות התייחסות לוועדה המחוזית והשגות הציבור. "נמשיך להיאבק בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת להגן על נחל הקישון ונחל סעדיה ולשמור על הטבע והאינטרס הציבורי", הצהירה נסים. עמדה נחושה זו מבטיחה כי המאבק על שימור נחל הקישון ויובליו, ועל עתיד הפארק והגישה הציבורית לגדות הנחל, יימשך ביתר שאת, מתוך הבנה שהפגיעה במערכות אקולוגיות כאלה היא בלתי הפיכה ובעלת השלכות מרחיקות לכת על איכות הסביבה וחיי התושבים באזור.

















