פרסום ראשון | דרמה משפטית התחוללה השבוע בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, כאשר תביעה שגרתית למדי של עובד לשעבר נגד 'שירותי בריאות כללית', הפכה לניסיון לנהל תביעת מיליונים מורכבת – ללא התשתית המשפטית הנדרשת. הרשם טארק חסנין נדרש להכריע האם לאפשר לתובע, חן אמרגי, לתקן את כתב התביעה שלו ולהקפיץ את סכום הפיצוי המבוקש מ-23 אלף שקל ליותר מ-2 מיליון שקל.
הסיפור החל בחודש מאי 2025, אז הגיש אמרגי תביעה נגד קופת החולים בה עבד. בכתב התביעה המקורי דרש העובד סכום של 23,500 שקל בלבד. העילות היו סטנדרטיות למדי בעולם דיני העבודה: שכר עבודה שלא שולם, החזרי נסיעות ופיצוי בגין אי מתן הודעה על תנאי העסקה.
אלא שבחלוף מספר חודשים, התמונה השתנתה. העובד ביקש לשנות את פני הדברים מקצה לקצה ולהוסיף לתיק טענות כבדות משקל, ובהן דרישה ל"צו הגנה לחושף שחיתויות", טענות לפיטורים שלא כחוק ופיצויים בגין נזקי גוף.
קפיצה של פי 100 בסכום התביעה
בחודש נובמבר האחרון הגיש אמרגי לבית הדין כתב תביעה מתוקן, ובו סכום לתשלום העומד על לא פחות מ-2,055,550 שקל. הפער האדיר בין התביעה המקורית לזו החדשה עורר את התנגדותה הנחרצת של הכללית.
לטענת שירותי בריאות כללית, הבקשה הוגשה בשיהוי ובחוסר תום לב. נציגי הקופה טענו כי התובע ידע זמן רב כי בכוונתו לתקן את התביעה, אך המתין עד לאחר שכבר הוגש כתב הגנה והתקיים דיון קדם משפט. עוד נטען כי מדובר בשינוי חזית מוחלט, הכולל סעדים שחלקם כלל אינם בסמכותו של בית הדין לעבודה, כמו פיצוי בגין "כאב וסבל" מכוח פקודת הנזיקין.
הכללית דרשה כי אם יתיר בית המשפט את התיקון, יש להשית על העובד הוצאות משפט משמעותיות ולהעביר את התיק לפסים של סדר דין רגיל, בשל המורכבות והיקף הסכומים החדשים.
הרשם סירב לקבל את המסמך
הרשם חסנין, בהחלטתו שניתנה ביום שלישי (9.12.25), בחר לנקוט בגישה הליברלית המאפיינת את בתי הדין לעבודה בכל הנוגע לתיקון כתבי טענות. מטרת העל היא לאפשר לכל צד את יומו בבית המשפט ולפרוס את התמונה המלאה של הסכסוך. אי לכך, אישר הרשם עקרונית את בקשת התיקון.
עם זאת, הרשם סירב לקבל את המסמך הספציפי שהגיש אמרגי לתיק, תוך שהוא מותח ביקורת על אופן ניסוחו. בהחלטה נכתב: "מעיון בכתב התביעה שהגיש התובע ביום 02.11.25 עולה, כי כתב התביעה איננו ברור ואיננו מפורט ביחס לעילות התביעה והסעדים שבכתב התביעה".
"כתב התביעה המקורי הוגש על סכום של 23,500 שקל וכעת כתב התביעה מוגש על סכום של מעל 2 מיליון שקל, ללא כל פירוט", ציין הרשם.
הפנייה לטיפול משפטי
בצעד חריג, ומתוך הבנה כי התובע מתנהל באופן עצמאי שעשוי לפגוע בסיכוייו, המליץ בית הדין לאמרגי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי. "מוצע כי התובע ייעזר בסיוע משפטי לצורך ניהול ההליך", כתב הרשם חסנין בהחלטתו.
בנוסף, ציין הרשם כי התובע אף הגיש תלונה נגדו לנציב תלונות הציבור על השופטים, פעולה שלדברי הרשם אינה רלוונטית להליך המשפטי עצמו ולבקשה לתיקון התביעה.
בסופו של יום, בית הדין קבע כי המסמך שהוגש לא יתקבל, והורה לאמרגי להגיש כתב תביעה מתוקן, ברור ומפורט עד ליום 1.1.26. כמו כן, נקבע כי לאור סכום התביעה המעודכן, התיק יסווג מחדש וייבחן הצורך בתשלום הפרשי אגרה. סוגיית ההוצאות נדחתה לסוף ההליך.














