עם המעבר לשעון החורף בלילה שבין ה-25 ל-26 באוקטובר, מתחילה תקופה של חשיכה מוקדמת, ירידה בטמפרטורות והגעת הגשמים הראשונים. המעבר העונתי, שיימשך עד ללילה שבין ה-26 ל-27 במרץ 2026, מביא עימו עלייה משמעותית בסיכון לתאונות דרכים על כבישים רטובים ובוציים. נתונים חדשים שפרסמה עמותת אור ירוק מצביעים על מגמת עלייה מדאיגה בתאונות אלה, כאשר חיפה מובילה ברשימת הערים המסוכנות ביותר.
על פי הנתונים, בשנת 2024 נהרגו 26 בני אדם בתאונות דרכים שהתרחשו בכבישים רטובים ובוציים ברחבי הארץ, שלושה יותר מאשר בשנת 2023. מספר הנפגעים הכולל עמד על 858 איש, עלייה של 13 אחוזים לעומת השנה הקודמת. במספרים אלה כלולים 111 פצועים קשה, עלייה של 19 אחוזים. הנתונים הסטטיסטיים לאורך שנים מצביעים על כך שבממוצע, מדי שנה כאלף בני אדם נפגעים בתאונות דרכים על כבישים רטובים או בוציים, מתוכם 23 נהרגים ויותר ממאה נפגעים קשה.
בפילוח העירוני לשנת 2024, חיפה מובילה את הרשימה עם 60 נפגעים בתאונות דרכים על כבישים רטובים ובוציים. מתוך אלה, אדם אחד נהרג ואדם נוסף נפצע קשה. כשבוחנים את העשור האחרון, בין השנים 2015 ל-2024, התמונה נעשית חמורה עוד יותר. במהלך תקופה זו נפגעו בעיר 471 בני אדם בתאונות מסוג זה, שישה מהם נהרגו ו-34 נפצעו באורח קשה. המספרים הגבוהים ממקמים את חיפה במקום הראשון בסטטיסטיקה הארצית של תאונות בכבישים רטובים.
ירושלים מגיעה למקום השני ברשימה, עם 36 נפגעים בשנת 2024, מתוכם שישה פצועים קשה. בעשור האחרון נפגעו בבירה 591 בני אדם בתאונות כאלה, שישה נהרגו ו-51 נפצעו קשה. תל אביב יפו נמצאת במקום השלישי עם 21 נפגעים בשנת 2024, שלושה מהם באורח קשה. בעשור החולף נרשמו בעיר 529 נפגעים, שבעה הרוגים ו-63 פצועים קשה.
עבור תושבי חיפה והקריות, הנתונים האלה מהווים תזכורת חשובה לסכנות שטמונות בנהיגה בתנאי חורף. הכבישים בעיר, במיוחד אלה במדרונות ובאזורים עם תנועה אינטנסיבית, הופכים מסוכנים במיוחד כאשר הם רטובים.
אחת הבעיות המרכזיות בחורף הישראלי קשורה למרווחים הגדולים בין הגשמים. בפועל, כמעט כל גשם שיורד בעונה הרטובה מהווה מעין "גשם ראשון", שמאופיין בסכנת החלקה גבוהה במיוחד. טיפות שמן, שאריות צמיגים ואבק שהצטברו על פני הכביש בתקופת היובש, יוצרים יחד עם המים שכבה דקה של נוזל צמיגי וחלקלק. שכבה זו מפחיתה באופן ניכר את ההיצמדות של הצמיגים לכביש ומגבירה את הסיכון להחלקה ולאיבוד שליטה ברכב.
יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מציין הנחיות חשובות לנהיגה בטוחה יותר בתנאי חורף. "כדי להקטין את הסיכון לתאונה בכבישים רטובים יש לנסוע במהירות נמוכה יותר ולהקפיד על מרחק גדול מהרכב שלפנים", הוא מסביר. "לפני פנייה בכביש רטוב, יש לבלום בעדינות ולהתחיל בהאטה בהדרגה. בלימה פתאומית וגסה עלולה לגרום לאיבוד שליטה ולהחלקה".














