מסמך פנימי של המחלקה המשפטית חושף את התוכנית להסדרת התנועה הדו-גלגלית בחיפה: הכשרה מחודשת לפקחים, סמכויות להוצאת אוויר מגלגלים והחרמת כלים, וקנסות של עד 1,000 שקלים. היישום יבוצע בשלושה שלבים, כשההכנסות מהקנסות יועברו לקופת העירייה
לאחר שנים שבהן נמנעה עיריית חיפה מיישום מלא של סמכויותיה בכל הנוגע לאכיפת חוקי התעבורה על כלים דו-גלגליים, מוגשת כעת למועצת העיר בקשה רשמית לאישור הפעלת החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים (תעבורה), תשע"ו-2016. המהלך, שמובל על ידי השירות המשפטי בעירייה, נועד לשים סוף למה שמוגדר במסמכים העירוניים כ"מציאות עירונית שהשתנתה באופן משמעותי", הכוללת ריבוי בלתי מבוקר של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים במדרכות, בטיילות ובפארקים.
על פי המסמך שנערך על ידי עו"ד ויליאם שוקייר, סגן היועצת המשפטית לעירייה לתחום הפלילי והאכיפה, הבקשה לאישור המועצה היא "תנאי משפטי חיוני" להפעלת הסמכויות. מתברר כי כבר בסמוך לחקיקת החוק ב-2016 הוכשרו בחיפה פקחים רבים, אך בשל היעדר אישור מועצה באותה עת, הסמכויות מעולם לא הופעלו, וההליך נותר "אות מתה". כעת, מבקשת העירייה להתניע מחדש את התהליך, הכולל הכשרה עדכנית לפקחים בהתאם לנוהל הארצי של משטרת ישראל.
סמכויות דרקוניות וקנסות כבדים
התוכנית המשפטית המונחת על שולחן המועצה מעניקה לפקחים העירוניים סמכויות נרחבות, החורגות ממתן דו"חות בלבד. בהתאם לסעיפים 4-6 לחוק, הפקחים, שיחויבו ללבוש מדים ייעודיים ולשאת תג זיהוי, יהיו רשאים לדרוש הזדהות מכל אדם, להורות על הפסקת שימוש אסור בכלי, ואף לנקוט בצעדים פיזיים נגד הכלי עצמו. בין היתר, החוק מתיר לפקחים להוציא אוויר ושסתומים מצמיגי רכב שבו בוצעה עבירה, ואף לתפוס או להרחיק כלים (סמכות התפיסה וההרחקה תוסדר בחוקי עזר נפרדים שיקודמו בהמשך). בנוסף, לפקח תהיה סמכות עיכוב של אדם עד לבוא שוטר למשך עד שלוש שעות, אם האדם מסרב להזדהות.
טבלת העבירות והקנסות המצורפת לבקשה מפרטת את תג המחיר שצפויים לשלם הרוכבים. כך למשל, נהיגה באופניים עם מנוע עזר או בגלגינוע (קורקינט) מתחת לגיל 16 תגרור קנס של 1,000 שקלים. קנס זהה יוטל על רכיבה ללא קסדה מגן, או שימוש בטלפון נייד בעת הרכיבה. עבירות של רכיבה על המדרכה, בשביל המיועד להולכי רגל, או במעבר חצייה בניגוד לחוק, יגררו קנסות הנעים בין 250 שקלים. עוד צוין כי הקנסות שיוטלו בגין הפעלת סמכויות אלו ישולמו ישירות לקופת הרשות המקומית.
מודל האכיפה: הדרגתיות לפני סנקציות
בחוות הדעת המשפטית מודגש כי המעבר לאכיפה מלאה לא יהיה מיידי. העירייה מתכננת "מתכונת הטמעה מדורגת" כדי לאפשר לציבור להסתגל לכללים החדשים. השלב הראשון יכלול תקופת יידוע ציבור רחבה ללא אכיפה כלל. בשלב השני, שיימשך כחודש, יבצעו הפקחים אכיפה באמצעות מתן אזהרות בלבד. רק בשלב השלישי תחל האכיפה המלאה, הכוללת הטלת קנסות ושימוש בסמכויות התפיסה.
עו"ד שוקייר מציין בפנייתו כי התשתיות בחיפה התרחבו משמעותית מאז 2016, עם רשת שבילי אופניים בטיילות ובמרחב העירוני, אך הדבר הוביל גם לעלייה ב"רכיבה בלתי מוסדרת היוצרת סיכונים ממשיים לציבור". כדי להשלים את המהלך, העירייה תידרש לא רק לאשר את הפעלת החוק, אלא גם לקדם חקיקת עזר שתסדיר את נושא אחסנת הכלים שנתפסו, תנאי שחרורם והאגרות הנלוות לכך.
אישור המועצה, אם יתקבל, יחייב את העירייה לבצע הכשרות מחודשות לפקחים, שכן הנהלים הארציים עודכנו מאז ההכשרה המקורית. כמו כן, תידרש העירייה לגבש מדיניות אכיפה עירונית שתקבע סדרי עדיפויות (למשל, מיקוד באזורים הומי אדם) ותיאום מול משטרת ישראל. גורמים בעירייה מעריכים כי המהלך צפוי לשנות באופן ניכר את מאזן הכוחות במדרכות העיר, תוך מתן מענה לתלונות התושבים על הפקרות בתחום הכלים החשמליים.














