עלייה של 33% במספר החניכים במכינות "אופק" יוצרת מחסור במדריכים, בעיקר עקב גיוסי מילואים. תוכנית חדשה עם מכללת אורנים תנסה לתת מענה.
מספר הצעירים שמבקשים להתקבל למכינות הקדם-צבאיות רק הולך וגדל. זו בדיוק התקופה שבה מדריכי המכינות מבצעים את ההיערכות הלוגיסטית לקראת פתיחת המחזור וקבלתם של בני הנוער.
על רקע עלייה משמעותית של 33% במספר החניכים במכינות החצי־שנתיות של מועצת מכינות "אופק" – מ-1,800 חניכים בשנה שעברה לכ-2,400 חניכים בשנת תשפ"ו – מתמודדות המכינות עם אתגר לא פשוט: מחסור בכוח אדם.
נכון להיום, כרבע מהמשרות החינוכיות במכינות אינן מאוישות. הסיבה המרכזית לכך היא גיוסי המילואים הנרחבים בשנה האחרונה, שפגעו ישירות ביכולת של צעירים וצעירות – שהם מרבית המדריכים במסגרות אלו – להשתלב בתפקידי הדרכה. לכך מצטרפים אתגרים מבניים נוספים, כמו יוקר המחיה, היעדר הכשרה מספקת בתחילת הדרך, והיעדר אופק מקצועי בתחום. זה לא פשוט למצוא אנשים מתאימים.
במענה למצב הזה, תיפתח לראשונה תוכנית ייחודית ביוזמת מועצת מכינות אופק ומכללת אורנים. התוכנית מציעה למדריכי המכינות החצי־שנתיות מסלול המשלב לימודים אקדמיים בתחום האזרחות והדמוקרטיה בשילוב עבודה חינוכית בשטח.
התוכנית תצא לדרך בשנת הלימודים הקרובה. היא תאפשר למדריכים ללמוד יום אחד בשבוע במכללה במסגרת החוג ללימודי אזרחות ודמוקרטיה, תוך כדי העבודה החינוכית במכינה. הלימודים לאורך השנה יותאמו לימי הפעילות של המכינות ולמבנה השנה. כמו כן, יום הלימודים יוכר בתור יום עבודה – פרט די משמעותי עבור המדריכים.
הלימודים יתמקדו בנושאים מגוונים ורלוונטיים להובלה חינוכית ואזרחית בישראל: ממשל ופוליטיקה, תקשורת אזרחית, חינוך לשוויון, הנהגה חברתית, סוציולוגיה של מנהיגות ועוד. לצד הלימודים, ייהנו המשתתפים מליווי אישי, מקהילת עמיתים, מסמינרים מקצועיים, ומעבודה משותפת עם מומחים מהשטח ומהאקדמיה כאחד.
מטרת התוכנית היא כפולה: מצד אחד – היא צפויה לספק מענה פרקטי ומיידי למחסור במדריכים איכותיים, ומצד שני תיבנה תשתית לעתודה חינוכית ומנהיגותית לחברה הישראלית. מדובר במהלך שצפוי לחזק את תחום ההדרכה במכינות מבחינת איכות, יציבות והכשרה מקצועית, ולתת מענה גם למדריכים המחפשים דרך לצמוח ולבנות לעצמם עתיד במרחב הציבורי-חברתי.
יוסי מלכה, מנכ"ל מועצת מכינות אופק, אמר: "האתגרים החינוכיים בישראל לא נפסקים בכניסה למכינה – הם מתחילים שם. כדי לבנות חברה ערכית וחזקה, אנחנו חייבים מדריכים טובים, מחויבים ומקצועיים. שיתוף הפעולה עם מכללת אורנים הוא בדיוק מה שחיפשנו – דרך לחזק את השטח וגם את המדריכים עצמם. זו השקעה בדור המנהיגים הבא של ישראל."
ד"ר איריס פרוכטאר רונן, ראשת החוג לאזרחות ולימודי דמוקרטיה במכללה האקדמית 'אורנים', הוסיפה: "בלימודי דמוקרטיה במכללה האקדמית 'אורנים' לא רק מעצימים את הפרט אלא גם מקדמים חברה מוסרית, מעורבת והוגנת. זו המשימה שלנו."


















