פרויקט הדגל של רכבת ישראל, שמטרתו להסב את רשת המסילות הארצית להפעלה באמצעות חשמל במקום דיזל, ממשיך להתקדם במרץ ומגיע כעת ליעדו הצפוני ביותר – תחנות נהריה ועכו. המהלך התשתיתי הנרחב, שמובילים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יחד עם רכבת ישראל, אמנם מביא בשורה של שדרוג משמעותי צפוי בעתיד הקרוב, אך בטווח המיידי הוא כרוך גם בשינויים בתנועת הרכבות, שייגעו בנוסעים רבים באזור חיפה והקריות.
החל מיום ראשון, ה-4 במאי 2025, החלו העבודות במקטע המסילה הצפוני, ובמקביל להן נרשמו שיפורים ושדרוגים בקווי רכבת אחרים ברחבי הארץ, במקטעים שכבר הושלמו בהם עבודות החשמול. כך, למשל, הושלמה הסבת המסילות באזור באר שבע (בין אופקים וצומת גורל), מה שאפשר את חזרתן של רכבות הערב והלילה ורכבות יום שישי לפעול עד לתחנת באר שבע מרכז, במקום לסיים את מסלולן בתחנות מוקדמות יותר. בנוסף לכך, תוגברה תדירות הרכבות בשעות השיא (06:30-09:30 ו-15:30-19:00) לרמה של ארבע רכבות בשעה לכל כיוון, בתחנות מרכזיות רבות במרכז ובדרום, ביניהן אשדוד עד הלום, יבנה מערב, ראשון לציון משה דיין, בני ברק, תחנות פתח תקווה, ראש העין צפון ותחנות רעננה והוד השרון. הגברת התדירות בקווי המרכז כוללת גם הפעלת רכבות מהירות יותר שאינן עוצרות בכל התחנות.
אולם בעוד שהנוסעים בדרום ובמרכז כבר חווים את פירות השלמת עבודות קודמות בפרויקט, הנוסעים בצפון מתבקשים לגלות סבלנות. תחילת עבודות החשמול בתחנות נהריה ועכו, הנחשבות למקטע מסילה קצה, משפיעה באופן ישיר על לוח הזמנים של הרכבות העוברות בציר החוף הצפוני. כתוצאה מהעבודות, צפוי צמצום בשעות הפעילות בתחנות נהריה ועכו בימי שישי (הפעילות תסתיים בסביבות השעה 13:00), ולא תהיה תנועת רכבות כלל במוצאי שבת בתחנות אלו – וזאת עד להשלמת עבודות התשתית במקום.
ההשפעה של עבודות אלו אינה מוגבלת רק לתחנות נהריה ועכו עצמן. שינויים בזמני נסיעת רכבות הערב והלילה בימי חול וכן ברכבות יום שישי, צפויים לחול גם בתחנות שפחות צפוניות אך עדיין נמצאות על ציר הנסיעה המשמעותי באזור מפרץ חיפה והקריות. תחנות אלו כוללות את קריית מוצקין, קריית חיים, חוצות המפרץ ומרכזית המפרץ. רכבת ישראל ומשרד התחבורה מציינים כי שינויים אלו נדרשים לצורך התקדמות בפרויקט החשמול במקטע הצפוני. חשוב לציין כי לרגל השינויים והצמצום הזמני בשירות, משרד התחבורה ורכבת ישראל יעמידו לרשות ציבור הנוסעים אמצעי תחבורה חלופיים. אלה יכללו תגבור קווי תחבורה ציבורית קיימים והפעלת מערך היסעים ייעודי, במטרה לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בנוחות הנסיעה. מומלץ לנוסעים המתניידים מהתחנות הללו ומהן צפונה או דרומה, להתעדכן בלוחות הזמנים המדויקים ובאמצעי התחבורה החלופיים דרך אתר האינטרנט של רכבת ישראל ומוקדי המידע.
פרויקט החשמול כולו, מסבירים ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה, נועד לחולל מהפכה בשירות הרכבתי. רכבות חשמליות הן לא רק ידידותיות יותר לסביבה ושקטות יותר מרכבות דיזל, אלא גם חזקות יותר. כוח ההנעה החשמלי מאפשר לרכבת ישראל להפעיל רכבות ארוכות במיוחד, המורכבות מ-12 קרונות ויכולות להסיע בו זמנית עד כ-2000 נוסעים ברכבת אחת. יכולת זו, שכבר מיושמת במקטעים מחושמלים כמו בקו המהיר לירושלים וקו החוף המרכזי בין חיפה לתל אביב, מאפשרת הגדלה משמעותית של היצע מקומות הישיבה. ואכן, בשנה האחרונה בלבד, דווח על גידול של למעלה מ-10% במספר מקומות הישיבה בכלל קווי הרכבת הארצית, כאשר עיקר הגידול התרחש דווקא בקווים עתירי הביקוש.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מירי רגב, התייחסה להתקדמות בפרויקט: "אנו רואים ברכבת את עמוד השדרה של מערך התחבורה הציבורית במדינת ישראל. פרויקט החשמול הוא ליבת החזון שלנו לתחבורה ציבורית יעילה, מהירה ובת קיימא, שתוכל לשרת מאות מיליוני נוסעים בשנה כפי שקבענו בתוכנית הפיתוח לשנת 2040. אנו גאים בכך שהצלחנו להמשיך ולבצע את הפרויקט החיוני הזה גם בתקופות מורכבות של מלחמה וחוסר ודאות ביטחונית, ולהבטיח שהוא מתקדם על פי התכנון".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הוסיף: "אנו מחויבים לחזון חיבורה של ישראל באמצעות רשת תחבורה מתקדמת, ורכבת ישראל ממלאת בו תפקיד כפול ומשמעותי – בהסעת נוסעים ובהסטת תנועת מטענים כבדה מהכבישים אל המסילות, מה שתורם גם הוא להפחתת עומס וזיהום אוויר. אנו מודעים לכך שתחילת עבודות החשמול בתחנות נהריה ועכו כרוכה באי נוחות זמנית עבור ציבור הנוסעים בצפון, ובפרט בתחנות האזוריות סביב חיפה. אנו מתנצלים על צמצום שעות הפעילות הזמני בסופי שבוע ונעשה כל מאמץ לזרז את השלמת העבודות במקטע זה, על מנת שנוכל להשיב את הפעילות לסדרה, ובמהרה גם לשדרג אותה משמעותית עם כניסתן לשירות של הרכבות החשמליות החדישות. המטרה המוצהרת שלנו היא להשלים את פרויקט החשמול הענק, הכולל כאלף קילומטרים של מסילות ברזל מחושמלות, כבר בשנה הבאה".
נכון להיום, כ-70% מפרויקט החשמול הושלם, וכ-700 קילומטרים של מסילה כבר עברו הסבה. כ-300 רכבות מדי יום, שהן כמחצית מכלל הפעילות היומית ברשת, מונעות כבר כיום בחשמל ופועלות בקווים המרכזיים והעמוסים. השלמת העבודות במקטע הצפוני היא אבן דרך משמעותית נוספת, שתחבר בסופו של דבר גם את קצה המסילה הצפוני לרשת החשמלית המתקדמת. על אף אי הנוחות הזמנית, הנוסעים מהצפון יוכלו לצפות בעתיד הלא רחוק ליהנות גם הם מכל היתרונות של נסיעה ברכבת חשמלית – מהירה יותר, שקטה יותר, עם קיבולת נוסעים גדולה משמעותית וחווית נסיעה משודרגת.
ההמלצה העדכנית לנוסעי הרכבת מתחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, קריית חיים, חוצות המפרץ ומרכזית המפרץ היא לעקוב אחר הפרסומים של רכבת ישראל ומשרד התחבורה, לבדוק את לוחות הזמנים המעודכנים לפני כל נסיעה, ולהיערך עם אמצעי התחבורה החלופיים המוצעים בסופי שבוע ובשעות שבהן צומצם השירות. השלמת הפרויקט במקטע זה תהווה צעד חשוב נוסף לקראת השלמת רשת הרכבות החשמלית הארצית כולה, ותחבר את אזור הצפון טוב יותר למרכז הארץ באמצעות תחבורה מסילתית מודרנית ויעילה.














