נתונים מדאיגים נרשמו בשנת 2024 במערך התחבורה הציבורית הייחודית של חיפה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), נרשמה ירידה משמעותית במספר הנוסעים ברכבלית ובכרמלית, בניגוד למגמה הארצית של עלייה בשימוש בתחבורה הציבורית. הממצאים מעלים שאלות קשות לגבי יעילותם של פרויקטים אלו והצורך של העיר בפתרונות תחבורתיים אחרים.
מהנתונים עולה כי בשנת 2024 בוצעו בכרמלית כ-1.1 מיליון תיקופי נסיעה, ירידה של כ-6% לעומת שנת 2023. ברכבלית, הירידה הייתה חדה עוד יותר, עם צניחה של 22% במספר הנוסעים, מ-1.4 מיליון תיקופים ב-2023 ל-1.1 מיליון בלבד ב-2024. למרות הירידה, הרכבלית עדיין משמשת יותר נוסעים מהכרמלית, בדומה למצב בשנת 2023. פערים אלו מודגשים על רקע העובדה שחיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, רשמה בשנת 2024 רק 48.8 מיליון תיקופי נסיעה בכלל התחבורה הציבורית, פער עצום לעומת ירושלים (174.4 מיליון) ותל אביב (81.1 מיליון).
ניתוח הנתונים חושף כי הסיבה העיקרית לירידה החדה ברכבלית היא פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023. הרכבלית ממוקמת בסמוך למוסדות אקדמיים וחינוכיים, כמו אוניברסיטת חיפה והטכניון, ובמהלך המלחמה, עם סגירת מוסדות אלו ועזיבת סטודנטים רבים, נרשמה צניחה דרמטית של 66.8% במספר הנוסעים ברבעון הרביעי של אותה שנה. יחד עם זאת, הירידה המתמשכת בשני אמצעי התחבורה מעלה שאלות יסודיות על תכנון והתאמתם לצרכי התושבים. למרות השקעות עתק והיותם פרויקטים יוקרתיים, נראה כי הם מתקשים להתמודד עם אתגרי התנועה בעיר ולמשוך אליהם מסה קריטית של נוסעים באופן קבוע.














