הוליווד מתאוששת אחרי שנים של דשדוש, והצופים חוזרים למלא את אולמות הקולנוע. אז מה גרם לנו לחזור לחוויית הצפייה במסך הגדול, ואיך תוכלו לעשות את זה במחיר משתלם.
תוכן ממומן ע"י אמריקן אקספרס
דווקא עכשיו, כשהאולמות שוב מתמלאים ושוברי הקופות חוזרים למסכים, שווה לעצור לרגע ולהיזכר כמה קשה הייתה הדרך לשם. בתחילת העשור, כשהקורונה פרצה לחיינו, הוליווד חוותה טלטלה עמוקה – אולי הקשה בתולדותיה. האולמות נסגרו בזה אחר זה, ההפקות נעצרו בבת אחת, ומכירות הכרטיסים בעולם – וגם בישראל – צנחו לשפל שלא נראה מעולם.
אף שהעולם התאושש בקצב מרשים מהמשבר הבריאותי, תעשיית הקולנוע התקשתה להתרומם. המגפה השביתה כמעט לחלוטין את מערך ההפקה, ולקח חודשים ארוכים עד שהמצלמות שבו לפעול. כשהגלגלים סוף סוף התחילו לנוע, הגיעה שביתת התסריטאים הגדולה בהוליווד – שהקפיאה שוב את הפעילות ופגעה קשות במומנטום של ההתאוששות.
במקביל, נוצר שינוי דרמטי בהרגלי הצפייה. בתחילה זה קרה מתוך אילוץ – אך מהר מאוד הפך להרגל חדש: יותר ויותר אנשים עברו לצפות בסרטים מהבית, דרך פלטפורמות סטרימינג כמו נטפליקס, אמזון פריים, HBO מקס ואחרות. מה שהחל כפתרון זמני הפך לנורמה של ממש – הצפייה הביתית השתלבה בשגרת היום-יום, כשאנשים צורכים תכנים אפילו בזמן שהם עושים עוד משהו במקביל, ולעיתים אפילו על כמה מסכים בו-זמנית – טלוויזיה, סמארטפון, מחשב נייד או שולחני.
נטפליקס VS בתי הקולנוע
כך, גם כשחלפו יותר משנה מאז תום המגפה, הנתונים העידו על דרך ארוכה להתאוששות: בשנת 2022 נמכרו בישראל כ-11 מיליון כרטיסי קולנוע בלבד – ירידה משמעותית לעומת כ-17.7 מיליון כרטיסים שנמכרו בשנת 2019 רגע לפני תחילת המגיפה. אבל ב-2024 כבר נרשמה עלייה מעודדת, עם כ-13 מיליון כרטיסים שנמכרו – סימן ברור לכך שהצופים חוזרים לאולמות, גם אם עדיין לא בקצב שלפני הקורונה. בשנה הזו בלט במיוחד הסרט "הקול בראש 2", שהפך ללהיט עצום ולמעין אבן דרך במסע ההתאוששות של התעשייה – עם יותר ממיליון צופים בישראל, הוא סימן באופן ברור שהקסם של חוויית הקולנוע הגדולה חוזר, ושהקהל מתחיל לשוב בהמוניו לאולמות.
מעניין לגלות שהתקופה שבה כולנו היינו סגורים בבתים, זו שנראתה בתחילה כתקופה שתרחיק את הצופים מהקולנוע, דווקא העמיקה את הגעגוע אליו. הרי קולנוע הוא הרבה יותר מצפייה בסרט – זו חוויה משותפת, טקס של ממש: יציאה מהבית, ישיבה מול מסך ענק באולם חשוך, בלי התראות מהטלפון ובלי האפשרות לעצור בכל רגע וללכת לתלות את הכביסה או לשטוף כלים. ההבדל בין צפייה בסרט בנטפליקס לבין צפייה בסרט במסך הגדול מזכיר את הפער בין לראות משחק כדורגל בבית לבין להיות באצטדיון עם אלפי אוהדים – מדובר באנרגיה שאין לה תחליף.
גם אם היום לא מדובר בקהל של אלפים, אלא בעשרות צופים עם שקיות פופקורן, התחושה שונה לגמרי. הצחוק הקולקטיבי, השקט המתוח ברגעי השיא, התחושה של להיות חלק ממשהו גדול יותר – כל אלה הופכים את חוויית הקולנוע למשהו שלא ניתן להשיג בבית. אולי דווקא בתקופה של סטרימינג בלתי מוגבל וחדשות שזורמות אלינו מכל מסך, האולם החשוך נשאר אחד המקומות הבודדים שמאפשרים לנו באמת להתנתק.
דייט זוגי או פעילות עם הנכדים: כך תהפכו את הקולנוע לחוויה
אז למי בעצם מתאימה חוויית הקולנוע בימים שבהם כל סרט נגיש בלחיצת כפתור? כנראה – כמעט לכולם. לכל מי שמחפש רגע אחד של יציאה מהשגרה, ניתוק מהמסך הביתי, ומפגש מחודש עם הקסם שבחוויה משותפת.
כשמסתכלים על קהל הצופים בישראל של 2025, אפשר לזהות כמה קבוצות בולטות:
- זוגות: הקולנוע היה ונשאר אחת האופציות הקלאסיות לדייט: ערב שמחבר, מאפשר שקט ביחד, ומסתיים לרוב בשיחה על הסרט.
- משפחות: חוויה משותפת שמצליחה לגבש את כולם סביב משהו אחד, בלי שלט רחוק, בלי הסחות דעת ובלי ויכוחים על מה לראות.
- חברים: הזדמנות לצחוק, להתרגש ולחוות יחד משהו שמדבר לכולם, הרבה מעבר למסך בסלון.
- מבוגרים: דרך נהדרת לבלות זמן איכות עם הנכדים, או פשוט לשחזר את תחושת הקסם של פעם: מול המסך הגדול.
- בודדים: גם מי שמגיע לבד נהנה מהקסם של הקולקטיב: להיבלע באולם חשוך, להיות חלק מהקהל ולחוות רגעים של ריכוז מוחלט בלי טלפונים, הודעות או מטלות שמפריעות באמצע.
כבר לא כל כך יקר: מבצעים והטבות לקולנוע
יותר ויותר חובבי קולנוע בישראל מגלים בשנים האחרונות שחוויית הצפייה על המסך הגדול כבר מזמן לא חייבת להיות הוצאה יקרה. השילוב בין מבצעים, חוקים חדשים והטבות משתלמות לסרטים הפך את הבילוי הזה לנגיש יותר מתמיד – גם למשפחות, גם לזוגות, וגם לכל מי שמחפש ערב מהנה בלי לחשוב פעמיים על הכיס.
היום, לפי החוק, מותר להביא מהבית אוכל ושתייה לבתי קולנוע שמוכרים מזון או שתייה – כך שאפשר להגיע מצוידים בפופקורן או בקולה מהבית, וליהנות מהחוויה בלי תוספת מיותרת. במקביל, תוכנית ההטבות Membership Rewards של אמריקן אקספרס הפכה את הבילוי בקולנוע לעסקה משתלמת במיוחד עבור לקוחותיה. הנקודות שנצברות בזכות שימוש היומיומי בכרטיסי האשראי, כמו גם הטבות הבונוס שנצברות בנוסף אליהן – ניתנות למימוש פשוט ונוח לרכישת כרטיסי 1+1 בבתי קולנוע מובילים ברחבי הארץ, בהם יס פלאנט, סינמה סיטי, קולנוע לב והסינמטק תל אביב.
בנוסף, לקוחות תוכנית Gold של אמריקן אקספרס שאוהבים במיוחד את הפופקורן הייחודי לבתי הקולנוע, יכולים ליהנות גם מהפתעה טעימה במיוחד – פופקורן ופחית שתייה חינם ברשת סינמה סיטי, תמורת הטבת בונוס אחת בלבד. ניתן לצבור ולממש עד ארבע הטבות כאלה בכל חודש, בהתאם להיקף הקניות בכרטיס – כך שגם בתחום הנשנושים לקוחות אמריקן מסודרים.
כך מי שאוהב סרטים יכול להמשיך ליהנות מהם על המסך הגדול – בלי לוותר על חוויית הקולנוע האמיתית ובלי לחשוש מהמחיר.
* בכפוף לתקנון תוכנית הגולד ולתנאי ההטבות | התוכנית תקפה לכרטיסים בנקאיים וחוץ בנקאיים, ללא שיוך מועדוני | בתוקף עד ל-31.12.25. הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה פרימיום אקספרס בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
* בכפוף לתקנון תכנית הנאמנות Membership Rewards














