
דוח ביקורת של מבקר עיריית חיפה (שנערך במאי-יוני 2024 ומתייחס לתקופת הקדנציה הקודמת בשנים 2022-2024, עם עדכונים על ליקויים שהתגלו גן עד נובמבר 2025, הקדנציה הנוכחית) חושף ליקויים חמורים בוועדה המקומית לתכנון ובנייה: פרוטוקולים ללא תיעוד דיונים (רק "בעד, נגד, נמנע"), חברי ועדה שנעדרו עד 87% מהישיבות (במקרה קיצוני: 15 היעדרויות רצופות ללא מכתב אזהרה), אתר אינטרנט שלא עודכן חודשיים אחרי הבחירות ועדיין הציג את חברי הוועדה הקודמים, נציגי ממשלה שכמעט לא מגיעים לישיבות, ותקציב שמנוצל רק ב-42%-47%. הוועדה אישרה נוהל עבודה לראשונה רק באוגוסט 2024 – 14 שנים אחרי שהוסמכה כוועדה עצמאית.
עדכונים 2025: באוקטובר 2025 הוועדה פרסמה הודעות עדכניות על פרסומי הקלה ושימוש חורג, והאתר כולל כעת הליכי רישוי עדכניים להוספת מרחבים מוגנים (החל מאפריל 2025 לתוספות בנייה ומיוני 2025 לבנייה חדשה). אבל – הדוח מציין: "לא צוין אם הפרוטוקולים שופרו", כלומר הבעיה המרכזית של פרוטוקולים חסרי תוכן ככל הנראה ממשיכה גם היום.
דוח ביקורת פנימי של עיריית חיפה חשף שורה של ליקויים בתפקוד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר. מהדוח עולה כי פרוטוקולי הישיבות כמעט חסרי תוכן ממשי, חברי ועדה רבים נוהגים להיעדר באופן תדיר מהישיבות, ואתר האינטרנט של הוועדה סובל מעדכון לקוי הפוגע בשקיפות.
הדוח – שהוכן על ידי מבקר העירייה במסגרת בדיקה מקיפה בשנים 2022–2024 – מתאר תמונה מדאיגה של תפקוד הוועדה, שהיא ועדה עצמאית בעלת סמכויות נרחבות בתחום התכנון העירוני. הביקורת הנוכחית מצטרפת לבדיקות קודמות באגף רישוי הבנייה (דו"ח שנתי 2022) ובאגף הפיקוח על הבנייה (דו"ח שנתי 2023), ומתמקדת באופן ספציפי בתפעול האדמיניסטרטיבי של הוועדה ובשקיפות פעולותיה.
בעיר שמתגאה בתואר "עתיד הצפון" ובפרויקטי בנייה מרשימים, מסתבר שהוועדה המקומית – הגוף שאמור לתכנן את העיר – מתנהלת כמו משרד ממשלתי משנות ה-90: פרוטוקולים שמתעדים רק "בעד, נגד, נמנע" בלי מילה על מה בעצם דיברו, אתר אינטרנט שמציג חברי ועדה שכבר לא בתפקיד, וחברי ועדה שנעדרו 15 פעמים ברציפות בלי שמישהו טרח לשלוח להם אפילו מכתב אזהרה. ליקויים חמורים, ולעיתים משעשעים אם לא היה מדובר בהחלטות שמעצבות את פני העיר.
"מי הציע את זה ולמה?" – פרוטוקולים בלי תוכן
הליקוי החמור ביותר שזיהתה הביקורת הוא גם הפשוט ביותר להבנה: פרוטוקולים של ישיבות הוועדה פשוט לא מתעדים מה קרה בדיון. בניגוד לסעיף 48(ד)(ב)(6) לחוק התכנון והבנייה, הפרוטוקולים מציינים רק שמות מי שהצביע בעד, מי נגד ומי נמנע – וזהו. אין תיאור של הדיון, אין נימוקים, אין עמדות, אין מחלוקות.
הדוגמה הקלאסית: בישיבת ועדת המשנה מס' 69 מיום 10.1.2022 אושרה בקשה 48/2630/06 פה אחד, תוך שנוסף תנאי של תשלום היטל השבחה בגין ניצול 6% והקלה בשטח של 9.15 מטר. התנאי הזה, שיכול לעלות לבעל הנכס אלפי שקלים, פשוט הופיע. מי הציע אותו? למה? איזה שיקולים היו? הציבור לא יודע ולא ידע – כי זה לא רשום בשום מקום.
"זה לא באג, זה פיצ'ר", היה אומר איש היי-טק. אבל בביקורת מדגישים: זו שיטה. בדיקה של 24 ישיבות ועדת משנה בתקופה המבוקרת העלתה שהליקוי הזה חוזר על עצמו שוב ושוב. הדוח כותב בנימה מאופקת: "ליקוי זה פוגע ביכולת הציבור להבין החלטות המשפיעות על סביבת מגורים ועסקים, ועלול להוביל לתביעות משפטיות".
אמנם הוועדה מפרסמת תמלולים מלאים של הישיבות (יש לה קרדיט על זה), אבל אלה לא מחליפים פרוטוקול מסודר. הביקורת ממליצה שהפרוטוקולים יכללו "פרטים מהותיים, מחלוקות, טיעונים, עמדת היועצת המשפטית והנציגים בעלי דעה מייעצת, כמו גם הנסיבות והשיקולים שהובילו לקבלת ההחלטות".
מה המצב ב-2025? הוועדה פרסמה הודעות עדכניות באוקטובר 2025 על פרסומי הקלה ושימוש חורג, אך הדוח מציין: "לא צוין אם הפרוטוקולים שופרו". כלומר – הבעיה ככל הנראה ממשיכה גם היום.
אתר אינטרנט מהעידן הקודם
אם חשבתם שבעידן הדיגיטלי ועדה שמאשרת בניינים מודרניים תדע לנהל אתר מסודר – תחשבו שוב. נכון ליום 10.6.2024 (כן, אחרי הבחירות המקומיות), אתר מינהל ההנדסה עדיין הציג את שמות חברי מליאת הוועדה המקומית וועדת המשנה ששימשו בתפקידם בקדנציה הקודמת.
מיכאל אלפר, שסיים את תפקידו כיו"ר ועדת המשנה באפריל 2024 (בתום קדנציה מס' 15), עדיין מופיע באתר. שרית גולן-שטיינברג, שמונתה ליו"ר החדשה בקדנציה מס' 16 – לא שם.
זה לא הכל: דרכי ההתקשרות עם הוועדה המקומית באמצעות הטלפון והדואר האלקטרוני מוצגות תחת האגף לתכנון עיר, למרות שהוועדה אינה כפופה לאגף. הדוחות השנתיים? דוח 2023 למשרד הפנים, דוח 2022 למשרד האוצר, ושני דוחות למשרד האוצר על שנת 2021 – האחד למחצית הראשונה של השנה, והשני למחצית השניה. "האתר אינו מעודכן", מסכמת הביקורת, "יש בהם כדי לפגום בשקיפות המתבקשת".
אבל הבעיה האמיתית היא במקום אחר: ההודעות הסטטוטוריות – אלה שמאפשרות לתושבים להתנגד לתוכניות – מפורסמות באתר, אבל תחת מדור שקרוי "הודעות בענייני תכנון ובנייה" שלא ניתן לאתר בנקל. הוא אינו מופיע בעמוד הראשי של דף האינטרנט, ומציאתו התאפשרה רק דרך שורת "חיפוש" באתר.
בתגובה, מנהלת הוועדה המקומית הסבירה ש"הודעות בענייני תכנון ובנייה מופיעות בתחתית דף הבית של אתר מינהל ההנדסה". כן, בתחתית. איפה שאף אחד לא מסתכל.
"בהינתן חשיבותם של פרסומים אלה, מומלץ להבליטם באתר", כותבת הביקורת בנימה מנומסת שמסתירה את האבסורד: ועדה שמתכננת את חיפה לא מצליחה לעצב עמוד בית ברור.
עדכון 2025: האתר כולל כעת הליכי רישוי עדכניים להוספת מרחבים מוגנים – החל מאפריל 2025 לתוספות בנייה ומיוני 2025 לבנייה חדשה. אבל הביקורת ממליצה להמשיך ולהבליט פרסומים ולסווג מידע באופן נגיש יותר.
"נעדר 15 פעמים ברציפות" – ועדת משנה של רוחות רפאים
אם אתם חושבים שזה נורא, קחו נשימה. הביקורת בדקה את נתוני הנוכחות של חברי ועדת המשנה בישיבות בקדנציה מס' 15 (2018 עד פברואר 2024), והתוצאות מדהימות: שיעור ההיעדרויות נע בין 37% ל-87%.
אבל יש גם שיאים אישיים: במקרה אחד, חבר ועדת המשנה לא נכח בישיבות 15 פעמים ברציפות. במקרה אחר, חברת ועדת המשנה לא נכחה 11 פעמים רצופות.
לפי נוהל עבודת הוועדות העירוניות שאושר ב-11/2018, חבר ועדה שנעדר 3 פעמים רצופות מ-3 ישיבות רצופות, מבלי שידאג לנוכחות ממלא מקומו בישיבה, יחדל מלכהן כחבר בוועדה – מלבד אם נעדר בגלל מחלה, שירות בצה"ל, או ברשות יו"ר הוועדה שניתנה מראש.
הביקורת מגלה שהכלל הזה פשוט לא קיים: "לא נשלחו אליהם הודעות על היעדרותם מהישיבות", למרות שקיים "מכתב בעל נוסח אחיד בנושא זה המשמש את כל ועדות המועצה, וניתן לעשות בו שימוש".
אם חשבתם שהיום שלכם עמוס, תחשבו על ועדה שבה רוב החברים לא מגיעים – אבל ההחלטות ממשיכות להתקבל. יו"ר ועדת המשנה דאז, מיכאל אלפר, לקרדיט שלו, נכח בכל הישיבות. השאר? פחות.
הביקורת מעירה בנימה יבשה: "מן הראוי, שיו"ר הוועדה היה מחדד בפני חברי הוועדה את חובתם להתייצב לישיבות. ככל שישנם חברי ועדה שאינם יכולים לעמוד בנטל של נוכחות בישיבות – עליהם לבקש לחדול מחברותם בוועדת המשנה".

נציגי ממשלה? מי זה?
לפי חוק התכנון והבנייה, לישיבות הוועדה המקומית וועדת המשנה יוזמנו נציגים של משרדי ממשלה שונים: נציג שר הפנים, נציג שר הבינוי והשיכון, נציג השר לביטחון פנים, נציג שר התחבורה, וכן נציגי גופים כמו רשות מקרקעי ישראל. לנציגים אלה תהיה דעה מייעצת.
מטרת הוראה זו, כותב הדוח: "להגביר את מקצועיות עבודתן של הוועדות המקומיות ואת שקיפות פעולתן".
בפועל? הבדיקה העלתה כי "כל הנציגים, למעט נציגי שר הפנים ומפעם לפעם גם נציג איגוד ערים להגנת הסביבה, לא נכחו בישיבות ועדת המשנה".
ההמלצה של הביקורת: "על הוועדה המקומית לפנות אל משרדי הממשלה הללו, ולהעלות בפניהם את סוגיית אי נוכחות נציגיהם הפוגמת בתהליכי קבלת ההחלטות".
בעברית פשוטה: משרדי ממשלה שאמורים לפקח פשוט לא מופיעים. וזה ככה כבר שנים.
נהלי עבודה שהגיעו באיחור של 14 שנה
הוועדה המקומית חיפה הוסמכה כ"וועדה עצמאית" לראשונה ב-1.1.2010, עם סמכויות רחבות לאשר תוכניות והיתרי בנייה. אבל עד אפריל 2024 – 14 שנים אחרי ההסמכה – לא היו לה נהלי עבודה כתובים.
"על אף האמור, לא קיימים נוהלי עבודה המסדירים את הסוגיות הקשורות באופן התנהלות הוועדה המקומית באשר לתחומים שאינם מוגדרים בחוק", כותב הדוח. אלה כוללים: מקום כינוס הישיבות, מועדן, עדכון אתר האינטרנט של הוועדה וניהולו (ולא רק חובת פרסום סדר היום באינטרנט כפי שמורה החוק), אופן ניהול הקלטות ותמלילים והנגשתם לציבור (ולא רק החובה לרשום ולהקליט ישיבות, כפי שכתוב בחוק), ועוד.
"הביקורת בדעה, כי על הוועדה לפעול לאישור נוהל עבודה שיסדיר את התנהלות הוועדה על כל רבדיה ויבטיח התנהלות סדירה, ברורה ונהירה", נכתב בדוח.
הנוהל אושר במליאת הוועדה המקומית (ישיבה מס' 3) ביום 6.8.2024 – לאחר תום מועד הביקורת העיקרית. אם חשבתם שהיום שלכם עמוס, תחשבו על ועדה שמתכננת עיר שלמה בלי נהלים בסיסיים במשך עשור וחצי. הוכחה לשיטה, לא לטעות.
תקציב שלא מתאים למציאות
בבדיקת נתוני התקציב והביצוע של הוועדה בשנים 2022-2023, התגלה שהביצוע בפועל היה נמוך משמעותית מהתקציב שאושר. הדוח מתעד: "בשנים 2022 ו-2023 שיעור הביצוע בשני הסעיפים התקציביים היה נמוך משמעותית מהתקציב, והוא היווה 47% ו-42%, בהתאמה".
במספרים: בשנת 2022 התקציב היה 149,000 ₪, הביצוע 70,016 ₪, והיתרה 65,107 ₪. בשנת 2023 התקציב היה 147,000 ₪, הביצוע 78,984 ₪, והיתרה 14,969 ₪.
יתרה מכך: התקציב כמעט זהה בכל השנים, פרט לקיטון של 2% בסעיף "תמלול ועדה מקומית" בשנת 2023.
"הביקורת ממליצה לבחון את תמהיל הסעיפים ולהגדיר את התקציב בהתאם לנתוני הביצוע", נכתב בדוח. בעברית: אם אתם לא מוציאים את הכסף – אולי כדאי לתקן את התקציב?
מזכירות יעילה עם בעיית ארגון קטנה
יש גם דברים טובים: נתוני התקן והמצבה של מזכירות הוועדה המקומית, הנכונים לאפריל 2024, מצביעים על התאמה בין התקן והמצבה. המזכירות כוללת 6 עובדים: מנהל ועדה מקומית לתכנון ובנייה (1), רכז בכיר לתאום ומיחשוב (1), רכז בכיר לפרסומים ופניות ציבור (1), רע"ן מעקב ותיקיון (1), רע"ן מזכירות (1), פקידה כתבתנית (1).
דיווחי נוכחות תקינים – בבדיקת דיווחי הנוכחות של העובדים במערכת הממוחשבת עולה, כי העובדים מקפידים על החתמה בשעוני הנוכחות שבבניין מינהל ההנדסה. האתר כולל פרוטוקולים, תמלולים וסדרי יום, מה שמפחית את הצורך להגיע פיזית למשרדים.
אבל יש בעיה אחת: הבדיקה העלתה, כי "רע"ן מזכירות המשוייכת ארגונית למזכירות הוועדה המקומית משמשת בפועל כמזכירתה של נציגת הוועדה המקומית בוועדת ערר, כך שאינה נושאת בתפקיד במזכירות הוועדה המקומית".
הביקורת מעירה: "ככל שעולה הצורך להותיר את העובדת בתפקידה כמזכירת נציגת ועדת ערר, הרי שיש לבצע שינוי במבנה הארגוני, מאחר שהוא אינו משקף נאמנה את המצבה".
נושא נוסף: השתלמויות מועטות. הביקורת בחנה את סוגיית השתלמויות העובדים ומצאה, כי מנהלת הוועדה יצאה להשתלמות "מנהלי ועדה מתקדם" מטעם מינהל התכנון. שאר העובדים לא יצאו להשתלמויות בתקופה המבוקרת. "הביקורת בדעה, כי השתלמות מקצועית עשויה לשפר את איכות השירות הניתן ע"י הוועדה", נכתב.
פרוטוקול אחד נעלם (אבל חזר)
ביום 10.6.2024 בדקה הביקורת אילו מסמכים פורסמו באתר האינטרנט בקשר לישיבות ועדת המשנה בתקופה המבוקרת. מס' הישיבות: 24. מהטבלה עולה, שלכל ישיבות ועדת המשנה פורסמו מסמכי סדר יום (24), קובצי החלטות (23), פרוטוקול (23), תמלול (24), אך הקלטות לא פורסמו (0).
פרוטוקול אחד של ישיבת ועדת המשנה ותמלולו מתאריך 29.1.2024 לא פורסם באתר, וכן לא פורסמו ההקלטות של כל ישיבות ועדת המשנה.
מנהלת הוועדה המקומית מסרה לביקורת: "מדובר בפרוטוקול הישיבה האחרונה של הקדנציה ב-15, אשר אושר בישיבתה הראשונה של הקדנציה ה-16, ביום 15.4.2024. עד אותה עת לא ניתן היה לפרסם את הפרוטוקול מבחינה טכנית, הואיל ומערכת 'קומפלוט' נסגרה לצורך עדכון וסגירת הישיבות של הקדנציה ה-15. לאחר פנייה לתמיכה, הדבר סודר והפרוטוקול פורסם".
הפרוטוקול בסופו של דבר פורסם. אבל זה מדגים נקודה מעניינת: מערכת ממוחשבת ש"נסגרת" בין קדנציות יכולה לגרום להיעלמות זמנית של מידע ציבורי.
לגבי ההקלטות: הביקורת מציינת בחיוב, כי הוועדה המקומית מפרסמת גם את קובצי התמלולים של ישיבות ועדת המשנה באתר העירייה. קובצי השמע המוקלטים נמצאים במשרדי הוועדה המקומית (ואינם מפורסמים בשל גודל הקובץ), וככל שמתקבלת בקשה לשמוע אותם, הפונה מוזמן למשרדי הוועדה המקומית.














