הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסמה היום (שלישי) הליך תחרותי להפעלת קווי האוטובוס באשכול מזרח חיפה והעיר נשר. המכרז, שמוערך בכ-1.4 מיליארד שקל לתקופה של עשר שנים, יחליף את חברת אגד המפעילה כיום את השירות באזור. לפי תנאי המכרז, החברה שתזכה תפעיל את 38 הקווים הקיימים, לצד תוספת מתוכננת של כ-20% בנפח הנסיעות.
המכרז החדש כולל שינוי משמעותי במודל הבחירה, כאשר לראשונה מושם דגש מרכזי על רכיבי איכות השירות ולא רק על ההצעה הכספית. המדדים החדשים יבחנו את איכות השירות ליושבי האוטובוס, אדיבות הנהגים ושימור כוח האדם המקצועי בחברה הזוכה. בנוסף, מסלולי הקווים צפויים לעבור ייעול והתאמה כדי לשפר את החיבוריות בין מוקדים מרכזיים בתוך המטרופולין ומחוצה לו.
166 אוטובוסים חשמליים ושירות בשבת
החברה שתזכה במכרז תידרש להפעיל צי של 166 אוטובוסים עירוניים חדשים בעלי הנעה חשמלית. האוטובוסים יצוידו במערכות מתקדמות, בהן הפרדה פיזית של תא הנהג להגברת הבטיחות, מערכות לסינון אוויר למניעת מחלות, רשת אלחוטית, שקעי USB לטעינה ומערכות כריזה. כמו כן, האוטובוסים יאפשרו עלייה מכל הדלתות ויהיו מונגשים לאנשים עם מוגבלויות.
נקודה מרכזית במכרז נוגעת להמשך הפעילות בשבת. באשכול זה פועלים קווים במהלך סופי השבוע, והמכרז קובע כי אלו ימשיכו לפעול עבור האוכלוסיות הזקוקות לכך, בהן הציבור הערבי, בני נוער, קשישים ואנשים ללא רכב פרטי. זאת על רקע נתונים המצביעים על ביטול של עשרות היתרי נסיעה בשבת ברחבי הארץ בתקופה האחרונה.
רפורמת התחרות בענף
פרסום המכרז הוא חלק ממהלך רחב יותר של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, בראשות עידן מועלם, לפתיחת הענף לתחרות מלאה. במסגרת זו, הוגבל נתח השוק של החברות הגדולות, אגד ודן, ל-25% מהפעילות הארצית ול-50% בכל מטרופולין. המטרה היא להגיע לתחרות מלאה בענף עד שנת 2030.
בנוסף להפעלת הקווים, המכרז כולל הקצאת תקציבים ייעודיים לשדרוג התשתיות במרחב חיפה מזרח ונשר, הכוללים הקמת סככות המתנה חדשות ושדרוג תחנות קיימות. חברות המעוניינות להשתתף בהליך נדרשות לבצע רישום מוקדם עד לתאריך 22 בינואר 2026. במקביל, משרד התחבורה ממשיך בשיחות להסדרה ענפית מול המפעילות הקיימות, הכוללת הארכת זיכיונות ותמריצים כספיים בעקבות הפסדים שנגרמו בשל משבר הקורונה ומלחמת 7 באוקטובר.














