הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות אישרה היום (שני) את תוכנית תת"ל 119 להסדרת מתחם מרכזי בנמל חיפה. התוכנית, שקודמה על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נמלי ישראל, תוביל לסגירת נמל הדלק הישן שהוקם בתקופת המנדט הבריטי.
התוכנית שאושרה מתבססת על מסגרת התכנון של תמ"א 13/ב/1 ועוסקת בהסדרת המבנה הימי הקיים, בקביעת מסגרת שימושים נמליים ובהתאמת שטחי פעילות לצורכי המשק. רוב השטח פעיל כבר עשרות שנים, אולם תוכניות היסוד שלו היו מיושנות. התוכנית אינה מוסיפה מבנים ימיים חדשים, אלא קובעת שימושים מותרים, הוראות סביבתיות ונהלי בנייה ופיתוח המותאמים לעשורים הקרובים.
בהתאם להחלטת הממשלה לפיתוח מפרץ חיפה, הטילה שרת התחבורה מירי רגב על חברת נמלי ישראל לקדם את סגירת נמל הדלק הישן. התוכנית מסדירה גם את מסוף המכולות המזרחי, שנבנה בשנות ה-80 וה-90 ללא תכנון סטטוטורי מלא, ומאפשרת את פיתוח הפעילות הנמלית הכוללת, לרבות מוקד ניהול ובקרת התעבורה הימית.
עיקרי התוכנית כוללים הגדרת ייעודי קרקע נמליים בים וביבשה, קביעת זכויות והוראות בנייה, הסדרה לפינוי ובינוי מחדש של מתחם נמל הדלק הוותיק, מזח הדלק וחוות "20 האייקרס", וכן קביעת אזור ייעודי לאחסון חומרים מסוכנים בהתאם לדרישות המשרד להגנת הסביבה. אזור זה אינו כולל את מתחמי הדלק והחוות שיפונו.
התוכנית מתייחסת למכלול תשתיות התפעול הנמלי, ובהן רציפים ומזחים, שטחי אחסנה פתוחים וסגורים, מיכלים וצנרת, מבני תפעול ומערך ניהול תעבורה ימי. פינוי נמל הדלק יתבצע עם הפעלת מסוף התזקיקים החדש בנמל המפרץ, המתקדם בהליך סטטוטורי נפרד. לאחר הפינוי ישוקם השטח ויוסב לפעילות נמלית כללית.
תת"ל 119 משלימה את מהלכי הפיתוח שאושרו בשנים האחרונות, ובהם נמל המפרץ וחיבוריו היבשתיים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב אמרה: "אנחנו מובילים מהפכה בתשתיות הנמלים של מדינת ישראל. התוכנית שאושרה היום מטפלת במתחם נרחב שלא הוסדר מזה שנים רבות, מפנה תשתיות מימי המנדט ומייצרת בסיס מודרני להמשך פיתוח הנמל בחיפה. הפעלת מסוף התזקיקים החדש והסדרת מסוף המכולות הם מהלכים אסטרטגיים למשק, והם חלק מחזון 'מחברים את ישראל' שמחזק את עמודי השדרה של התשתיות הלאומיות. זהו יום חשוב למדינת ישראל, לצפון ולמערכת הסחר כולה."
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן אמר: "אישור תת"ל 119 הוא צעד מבורך שמסדיר סוף סוף פעילות נמלית שנמשכה שנים ארוכות ללא תכנון עדכני שייתן מענה לצרכי המשק ההולכים וצומחים. התוכנית מאפשרת לתכנן נכון, לשקם תשתיות ישנות, לשפר את הבטיחות והסביבה ולהתאים את המרחב הנמלי לצורכי המשק לעשורים הבאים. משרד התחבורה ימשיך להוביל מהלכי תשתית לאומיים שמחזקים את היכולת התפעולית של ישראל."
יו"ר חברת נמלי ישראל חזי חאלאויה אמר: "מדובר בתוכנית משמעותית הן לעיר חיפה והן למדינת ישראל. התוכנית תחזק את הכלכלה הלאומית ותתרום באופן ישיר למשק. פיתוח נמל חיפה ושדרוג התשתיות שלו הם קריטיים להבטחת צמיחה, יצירת תעסוקה ולחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז לוגיסטי אזורי."














