בית הדין האזורי לעבודה בחיפה דחה ביום 25 במרץ 2025 בקשה של הסתדרות האקדמאים המדעי החברה והרוח וועד האקדמאים במחקר ופיתוח בעיריית חיפה לעצור הליכי מכרזים פנימיים בעירייה. השופטת איריס רש, יחד עם נציגת הציבור מטעם העובדים סימה עמיחי ונציג הציבור מטעם המעסיקים רוני בירנבוים, קבעו כי מדובר בסכסוך פנים-הסתדרותי שבית הדין לעבודה אינו מוסמך לדון בו.
הבקשה, שהוגשה באמצעות עורך הדין אלון לוין, עסקה במכרזים פנימיים לשלוש משרות בכירות בעיריית חיפה: מנהל מחלקה לניהול פסולת ומחזור באגף התברואה, מנהל לניתוח מערכות מידע וטכנולוגיות מידע, ועוזר גזבר העירייה. המבקשים טענו כי הוספת הדירוג המנהלי לדירוגי השכר של המשרות מהווה הפרה של הסכם קיבוצי שנחתם ביום 10 ביוני 1977 בין מדינת ישראל, מרכז השלטון המקומי, שלוש העיריות הגדולות, הסוכנות היהודית, קרן היסוד, קרן קיימת לישראל והמוסדות להשכלה גבוהה לבין הסתדרות המח"ר וההסתדרות הכללית.
לפי הסכם 1977, עובדים בעלי השכלה אקדמאית מושלמת במקצועות מדעי החברה והרוח המועסקים במשרות שלמילויין דרושה השכלה אקדמאית ידורגו בדירוג המח"ר. המבקשים טענו כי לאורך השנים נהגה עיריית חיפה על פי ההסכם, ורק לאחרונה שינתה את התנהלותה בהוספת הדירוג המנהלי לדירוגים של משרות הדורשות השכלה אקדמית, ללא פנייה מוקדמת ושמיעת עמדת המבקשים לפני השינוי.
מהרקע העובדתי שהוצג בבית הדין עולה כי ביום 23 בדצמבר 2024 הועברה לועד האקדמאים טיוטת מכרז פנימי למשרת מנהל מחלקה לניהול פסולת ומחזור. בטיוטה צוינה דרישת סף להשכלה אקדמאית או תואר הנדסאי רשום, ודרגת המשרה נקבעה לפי דירוג המח"ר ודירוג הנדסאים וטכנאים. הטיוטה אושרה על ידי ועד האקדמאים.
אולם בסוף חודש ינואר 2025 התקבלה בעירייה בקשת ארגון העובדים להוסיף לכל מכרז כוח אדם מדרגת מנהל מחלקה ומעלה שבו נדרשת השכלה אקדמית כתנאי סף גם את הדירוג המנהלי בנוסף לדירוגים האחרים. הבקשה נתמכה במייל של עורך הדין מוטי לוין, היועץ המשפטי של ארגון עובדי העירייה, ובהמשך הומצאה חוות דעת משפטית שלו לפיה חלה חובה על העירייה לאפשר לעובד המדורג בדירוג המנהלי ובעל תואר אקדמי להתמודד במכרזים בהם קיימת דרישת השכלה לתואר אקדמי. חוות הדעת אושרה ונתמכה על ידי עורך הדין גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף.
ביום 26 בפברואר 2025 התקיימה ישיבה בהשתתפות גדי מרגלית, מנכ"ל העירייה, אלי לוטן, ראש מינהל משאבי אנוש, סיגלית כהן, מנהלת אגף תכנון משאבי אנוש, אמנון עידו, יו"ר ארגון העובדים, ויפית ברמן, מזכ"לית ארגון העובדים. בישיבה נדונה בקשת ארגון העובדים להוסיף את הדירוג המנהלי למכרזי כוח אדם ברמת מנהל מחלקה וסגן אגף. ראש מינהל משאבי אנוש התנגד לבקשה על בסיס ייעוץ משפטי של עורכת הדין מיכל שטיינברג, סגנית היועצת המשפטית של העירייה למשאבי אנוש. עם זאת, לאחר דיון נוסף ביום 3 במרץ 2025, מנכ"ל העירייה החליט לאשר את הבקשה, ובאותו יום עודכן נוסח המכרז למשרת מנהל מחלקה לניהול פסולת ומחזור כך שהוסף לו הדירוג המנהלי.
ביום 2 במרץ 2025 פנתה הסתדרות המח"ר באמצעות בא כוחה לאלי לוטן בדרישה להסיר באופן מיידי את הדירוג המנהלי מדרגת המשרה במכרז, אחרת תוגש בקשת צד לבית הדין לעבודה. המבקשת טענה כי הוספת הדירוג אינה עומדת בהוראות הדין על פי תנאי הסף למשרה, וכי ההחלטה נעשתה בכוונת מכוון כדי לאפשר לארגון העובדים לשבת כנציג העובדים בוועדת המכרזים במקום נציגי הסתדרות המח"ר והסתדרות ההנדסאים והטכנאים. ביום 9 במרץ 2025 נערכה פנייה נוספת בה צוין כי העדר תגובת העירייה מעלה חשש למכרז תפור למועמד של ההנהלה.
ביום 17 במרץ 2025 הוגשה הבקשה לבית הדין, ובהחלטה מאותו היום נקבע כי העירייה תקפיא את הליכי המכרזים עד למתן החלטה אחרת. ביום 18 במרץ הוגשה בקשה לצירוף ארגון העובדים בעירייה, הסתדרות המעו"ף וההסתדרות הכללית החדשה כצדדים דרושים.
ביום 20 במרץ 2025 הוגשה בקשה מטעם האגף לאיגוד מקצועי והסתדרות המעו"ף, באמצעות עורכת הדין אלין זילברשטיין, למחיקת ההליך והפניית הסכסוך לרשות השיפוט של ההסתדרות. בבקשה נטען כי המחלוקת היא פנים-הסתדרותית ויש לדון בה במסגרת מוסדות השיפוט הפנימיים של ההסתדרות. עוד צוין כי המבקשות מסתמכות על הסכם 1977 אך ההסתדרות רשאית לשנות את מה שהוסכם בהסכם, ולכן התביעה במהותה היא תקיפה של החלטת יו"ר ההסתדרות ויו"ר הסתדרות המעו"ף.
עיריית חיפה, המיוצגת על ידי עורכת הדין ימית קליין, טענה כי השינוי בהתנהלותה נובע מפנייה של ארגון העובדים שנתמכה בחוות דעת משפטית ואושרה על ידי יו"ר הסתדרות המעו"ף ויו"ר ההסתדרות. העירייה הצהירה כי היא אדישה לסוגיית הוספת או השמטת הדירוג המנהלי והיא תפעל בהתאם לכל החלטה שתתקבל על ידי הגורמים המוסמכים בהסתדרות.
בפסק הדין קבעה השופטת רש כי לאחר שבחנו את טענות הצדדים, התברר שמדובר בסכסוך פנים-הסתדרותי בין הסתדרות המעו"ף וארגון עובדי העירייה לבין הסתדרות המח"ר וועד האקדמאים בעירייה, שבית הדין לעבודה אינו מוסמך לדון בו. השופטת הדגישה כי המבקשים אינם מתנגדים להשתתפותם של עובדי העירייה המדורגים בדירוג המנהלי במכרזים, והמחלוקת נוגעת אך ורק לשיוך הסקטוריאלי של הזוכה במכרז, היינו האם הזוכה יהיה רשאי לבחור להישאר בדירוג המנהלי או יחויב לעבור לדירוג המח"ר.
פסק הדין קבע כי העירייה אינה צד במחלוקת, שכן היא אינה כופרת בזכאותו של העובד הזוכה לעבור לדירוג המח"ר, אך לנוכח עמדת ההסתדרות הכללית היא מאפשרת לעובד שהיה מדורג בדירוג המנהלי את זכות הבחירה. השופטת הוסיפה כי מבחינת המעסיק, ההסתדרות היא גוף אחד, והוא אינו אמור לקחת צד בחילוקי דעות פנימיים בין ההסתדרויות המקצועיות.
בית הדין ציין עוד כי המהות האמיתית של הסכסוך עולה גם ממכתבי בא כוח המבקשים, לפיהם הוספת הדירוג המנהלי למכרזים קשורה למחלוקת פנימית בדבר זהות נציגי ארגון העובדים בוועדות המכרזים, מחלוקת שהובאה לפתחה של רשות השיפוט על ידי הסתדרות המח"ר ונמחקה לבקשתה ביום 12 במרץ 2025.
בנוסף, בית הדין קבע כי עלתה שאלת סמכותם של המבקשים להגיש בקשת צד בסכסוך קיבוצי כאשר ההסתדרות באמצעות האגף לאיגוד מקצועי אינה תמימת דעים עם הפרשנות של ההסכם הקיבוצי על ידי הסתדרות המח"ר. לנוכח כל הנימוקים, בית הדין קיבל את בקשת האגף לאיגוד מקצועי לסילוק הבקשה על הסף, וההחלטה מיום 17 במרץ בדבר הקפאת הליכי המכרזים בוטלה. משמדובר בסכסוך קיבוצי, לא נעשה צו להוצאות.














