בית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין בחיפה הרשיע לאחרונה את עורכת הדין מיטל מושקוביץ סויסה בארבע עבירות משמעת חמורות, לאחר שהוכח כי הזניחה את הטיפול בלקוח מבוגר במשך שנים והציגה בפניו ובפני בני משפחתו מצגי שווא. ההרשעה ניתנה ביום 29 בדצמבר 2024, וגזר הדין פורסם בספטמבר 2025.
על פי פסק הדין, מר שגב גבריאל, שהיה בן 83 בעת מתן עדותו, שכר את שירותיה המשפטיים של סויסה ביוני 2018 באמצעות בני משפחתו, בהם בתו חלי מון סנגו. הטיפול נועד להתמודד עם תאונת עבודה שעבר המתלונן בשנת 2017, כאשר נפצע בכתף, ולהגשת תביעה נגד מעסיקתו, חברת "נודר מתכת", בגין הפרשי פיצויים והלנת פיצויי פיטורים.
במהלך הטיפול, שחולק בין מספר עורכי דין, נותר בידי סויסה הטיפול בתביעה לפיצויים מחברת הביטוח "הראל" והטיפול בתביעה לבית הדין לעבודה נגד המעסיק. אולם כפי שעולה מפסק הדין, במשך כשנתיים לא ביצעה סויסה את הפעולות הנדרשות בתיקים, תוך שהיא מציגה בפני המשפחה מצגי שווא לפיהם התביעה הוגשה והטיפול מתקדם.
בפועל, כפי שהתגלה רק לאחר שהמשפחה פנתה לעורכות דין נוספות לקבלת חוות דעת, התביעה לבית הדין לעבודה כלל לא הוגשה במועד. על פי הדיווח באתר בית הדין המשמעתי, עורכת הדין ליזה דמרי, שאליה הועבר הייצוג, העידה כי כאשר ביקשה מהמתלוננת את מספר ההליך של התביעה, התברר לאחר בדיקה מול מזכירות בית הדין לעבודה כי "לא הוגש הליך כלשהו, וכי הנקבלת הוליכה את המתלוננת שולל".
סויסה הגישה את התביעה רק ביום 20 במרץ 2022, לאחר שהמשפחה כבר דרשה את הפסקת הייצוג והעברת התיקים. אולם עד אז, חלק מהזכויות כבר התיישנו, והתביעה כללה גם סעדים שכבר שולמו. דמרי אף העידה כי נאלצה להגיש בקשה לדחיית התובענה, "לאחר שהתברר לה, כי הסעדים שנתבעו כבר שולמו על ידי הגורם הנתבע או התיישנו".
במהלך התקופה בה לכאורה טיפלה בתיקים, התעלמה סויסה שוב ושוב מפניות המשפחה לקבל עדכון על מצב התיקים. על פי הדיווח באתר בית הדין המשמעתי, עורכת הדין שני אדרי, שטיפלה בחלק אחר מהתיק, העידה כי כאשר פנתה לחברת הביטוח "הראל", התברר לה "כי התיק אינו מטופל, חרף המצג שניסתה הנקבלת להציג בפניה ובפני המתלוננת". נוסף על כך, התברר כי סויסה הציגה מצגי שווא גם בנוגע לגובה הפיצוי שנדרש מחברת הביטוח.
במסגרת עדותה בבית הדין, הודתה סויסה עצמה בחקירה נגדית כי הציגה מצג לפיו התביעה הוגשה, כאשר בפועל לא הוגשה. כאשר נשאלה מדוע לא טרחה לוודא עם מזכירתה שהתביעה אכן הוגשה כפי שסברה, השיבה סויסה: "עבדו אצלי עו"ד אירית, ואז היא עזבה, אני נשארתי מיוני 2020 לבד עם הכל. לא היתה לי עובדת, לא מזכירה, הרבה בלאגן, ועוד סגר אני עם 4 ילדים בבית היה הרבה בלאגן ויכול להיות שפיספסתי את זה ברור לא הייתה זו כוונתי".
בנוסף, כאשר המתלוננת פנתה לסויסה בביקורת על התנהלותה, השיבה סויסה באמצעות דואר אלקטרוני בשפה שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין, וכינתה את המתלוננת "אישה גזלנית וחצופה" – דבר שסויסה אישרה במהלך חקירתה הנגדית.
העבירה הנוספת שיוחסה לסויסה היא אי מתן תשובה לתלונה. לאחר שהוגשה תלונה נגדה למזכירות ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין במחוז חיפה באוגוסט 2022, פנתה המזכירות אל סויסה במספר הזדמנויות וביקשה ממנה להגיב לתלונה. על פי הדיווח באתר בית הדין המשמעתי, הוגשה תעודה ציבורית המעידה כי סויסה אישרה את קבלת המכתב ממזכירות ועדת האתיקה, אך בחרה שלא להשיב לתלונה חרף מספר פניות ואזהרה מפורשת כי אי מתן תשובה מהווה עבירה בפני עצמה.
בטיעוניה לעונש, ניסתה סויסה להמעיט מאחריותה. היא טענה כי עברה במהלך התקופה הרלוונטית משבר אישי שהשפיע על תפקודה, וכי זו תלונתה הראשונה ב-17 שנות פעילות כעורכת דין. סויסה אף טענה כי לא קיבלה שכר טרחה מהמתלונן, וכי היא זו שהשיגה עבורו הסדרים שונים. עם זאת, בית הדין המשמעתי קבע כי "הנקבלת לא הביעה חרטה. להפך, היא ניסתה להמעיט מאחריותה ומהנזק שנגרם למתלונן ומעוגמת הנפש שמעשיה בוודאי הסבו למתלונן ולבני משפחתו".
בית הדין, שבראשו עמד עורך הדין עבד עודה בתפקיד אב בית הדין, והתלו אליו עורכי הדין גבריאל דיסני ואילת איזנמן כתר, הדגיש בהכרעת הדין את חומרת העבירות. על פי פסק הדין, נאמר כי "הפרת חובת הנאמנות והמסירות ללקוח היא עבירת משמעת חמורה, שאין להקל בה ראש". בית הדין הוסיף וציטט פסיקה קודמת לפיה "אמון מלא בין עורך דין ללקוחו הוא נשמת אפו של מקצוע עריכת הדין".
העונש שהושת על סויסה כלל השעיה על תנאי למשך 6 חודשים, לבל תעבור תוך 3 שנים עבירה מהעבירות בהן הורשעה, פיצויים למתלונן בסך 5,000 שקלים לתשלום תוך 30 יום, ותשלום הוצאות ללשכת עורכי הדין בסך 3,000 שקלים תוך 45 יום. לזכותה של סויסה עמד עברה המשמעתי הנקי.
בפסק הדין צוין כי סויסה עובדת כיום מביתה במעלות תרשיחא, לאחר שסגרה את המשרד שהיה לה בנהריה וצמצמה את היקף הפעילות. היא ובעלה מפרנסים יחד 5 ילדים, והיא עובדת בעיקר עם לקוחות קבועים.














