על פי בדיקה של עומר מזור מרדיו חיפה, דיוני ועדת הכספים בעיריית חיפה, בראשות סגנית ראש העיר סופי נקש, שמכריעה בהקצאת הכספים העירוניים, אינם פתוחים לציבור, והדבר מעורר ביקורת מצד תנועת רוב העיר. הוויכוח התעורר סביב מסירת הצעת תקציב 2026 לאופוזיציה, אך הוא חושף שאלה רחבה יותר על שקיפות בשלטון המקומי. הדיונים מתקיימים מאחורי דלתות סגורות, למרות שמדובר בכספי התושבים, והעירייה טוענת כי הוועדה פועלת בהתאם לחוק.
המחלוקת החלה בוויכוח משפטי: תנועת רוב העיר דורשת לקבל את הצעת התקציב מיד עם גיבושה, בהסתמך על סעיף 140א' לפקודת העיריות, בעוד העירייה סבורה כי מספיק למסור אותה עשרה ימים לפני הדיון המיוחד, לפי תקנון המועצה. מעבר לכך, עולה טענה כי חוסר השקיפות פוגע בפיקוח הציבורי.
עופרי פרץ מתנועת רוב העיר רואה בכך ניתוק מהתושבים. "יש שני דברים שחשוב להתייחס אליהם", אומרת פרץ לרדיו חיפה, "הראשון הוא הניכור של שנים מהכסף של התושבים, מהתקציב העירוני. האופן שבו התקציב בנוי, השפה המסועפת, הכל לא ברור ונהיר. לא רק לחברי המועצה, אלא לתושבים עצמם. יש תחושה של איזושהי שרירותיות: זורקים מספרים לאוויר ואומרים ‘פה נקטע’, ‘פה נקצץ’. אבל למה? האם זה מה שהתושבים רוצים? האם זה משקף את הצרכים האמיתיים שלהם?".
פרץ מוסיפה על הוועדה: "אני שואלת את אותה שאלה. למה ועדת הכספים לא פתוחה? למה תושב לא יכול להיכנס, למה עיתונאי לא יכול להיכנס? אומרים שזה ‘דיון מקצועי פנימי’, אבל זה לא מחזיק מים. זו לא דרך דמוקרטית. אם ההחלטות שמעצבות את התקציב מתקבלות בחדרים סגורים, איך אפשר לפקח עליהן?".
בדיקה באתר העירייה מראה כי פרוטוקולים מהחודשים האחרונים אינם זמינים, למרות החובה לפרסמם. פרץ מציינת כי פרוטוקולים אינם מתפרסמים בזמן, ומנהלי אגפים לא קיבלו נתונים במועד.
פרופסור איתי בארי, חוקר שלטון מקומי וראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה, מסביר את המתח בין שקיפות למקצועיות. "צריך להבין", אומר בארי לרדיו חיפה, "שכל ועדה ציבורית מתנהלת בתוך מתח בין שני ערכים בסיסיים: מצד אחד, שקיפות שהיא תנאי הכרחי לפיקוח דמוקרטי; מצד שני, היכולת לקיים דיון מקצועי שאינו מושפע מלחצים חיצוניים. שני הערכים האלו חשובים והם לא תמיד עובדים יחד".
בארי מוסיף: "השקיפות מאפשרת לציבור, לתקשורת ולאופוזיציה לפקוח ולשאול שאלות קשות. זה כלי שמוודא שהמשאבים יגיעו למקומות הנכונים. אבל ככל שדיון הופך לפתוח יותר, כך גובר הסיכון שהוא יוסט לכיוון פוליטי או פופוליסטי".
הוא מדגיש כי ניתן למצוא איזון: "לא", הוא עונה, "זה לא ‘שקיפות מלאה או סגירות מוחלטת’. יש הרבה מרחב באמצע. אפשר לפרסם פרוטוקולים בזמן, לתת דיווח בדיעבד על החלטות הוועדה, לפרסם את ניצול התקציב, לקיים מנגנוני בקרה".
על התעניינות הציבור, אומר בארי: "הקצאת המשאבים או התקציב העירוני, זה אולי כלי המדיניות הכי דרמטי. אולי יותר מכל החלטה אחרת, כי הוא בעצם הלב של הפוליטיקה, הוא עונה לשאלה מי מקבל כמה ואיפה".
ועל תפקיד העירייה: "לשמר דמוקרטיה מקומית זה תפקיד דו צדדי, גם של הרשות המקומית וגם של הקהילה, ובוודאי לעירייה יש חובה לקדם אותה. ואחד מהממדים הבולטים של דמוקרטיה מקומית זה שקיפות. אז בהחלט זה תפקיד וציפייה לא מוגזמת ולא מופרזת מהעירייה לפעול באופן שקוף, להנגיש את הדברים. בהחלט כן".
סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים, הגיבה לרדיו: "ועדת הכספים העירונית הינה ועדה מקצועית שתפקידה לייעץ למועצת העיר בכלל העניינים הכספיים העירוניים. הוועדה מנוהלת בהלימה מוחלטת להוראות כל דין, תוך קיום דיון ענייני ומקצועי וזאת תוך הקפדה על הקלטת כלל דיוני הוועדה. המלצות הוועדה מועלות לדיון והחלטת המועצה ולצורך כך מועברות לכלל חברי המועצה, בלוויית כל חומרי הדיון, באופן שמבטיח דיון שקוף של כלל חברי המועצה והציבור בנושאים שעל שולחנה של הוועדה".















