שישה חודשים חלפו מאז הפגיעה שהגדירה את "מגדל הטיל" כ"מבנה מסוכן", ובמשרד האוצר נוטים כעת שלא להחזיר את משרדי הממשלה למגדל – כך מדווח כלכליסט. ברקע: מחלוקת עם הבעלים מארה"ב על היקף השיפוץ, ועלויות עתק של 20 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה עבור שכירות חלופית. לדברי העירייה, ראש העיר יונה יהב נכנס לתמונה בניסיון למנוע את נטישת האזור
האם תם עידן קריית הממשלה בעיר התחתית של חיפה במתכונתה המוכרת? שישה חודשים לאחר שמגדל המשרדים הממשלתי ע"ש יצחק רבין (המוכר בכינויו "מגדל הטיל") ספג פגיעת הדף כתוצאה מנפילת טיל בליסטי איראני ב-20 ביוני 2025, מסתמן כי משרדי הממשלה לא ישובו למבנה. גורמים במשרד האוצר חושפים כי קיימת נטייה שלא להחזיר את הפעילות למגדל, שמאז האירוע מוגדר כ"מבנה מסוכן" ועומד נטוש לחלוטין.

על פי כלכליסט, הסיבה המרכזית לחוסר הוודאות היא מחלוקת עסקית מתמשכת בין המדינה לבין בעלי הבניין – חברת נ.מ.נ.ב.ש, שבבעלות משפחת נזריאן מארה"ב. בלב המחלוקת עומדת שאלת היקף השיפוץ הנדרש כדי להכשיר את המבנה בן 29 הקומות לאכלוס מחדש. בעוד המבנה עומד שומם, מינהל הרכש הממשלתי שוכר שטחים חלופיים בהיקף של כ-23,000 מ"ר במקומות אחרים, בעלות של כ-20 מיליון שקל בשנה. עם זאת, המצב עוד עשוי להשתנות, שכן בעלי המגדל צפויים להגיע השבוע לישראל לסבב דיונים.
מפת הנדודים: לאן עברו השירותים הממשלתיים?
בעקבות הפינוי הכפוי, משרדי הממשלה שפעלו במגדל התפזרו למוקדים שונים בחיפה ובסביבה: משרד המשפטים שוכר כיום כ-2,000 מ"ר בבניין "קרן הסיטי"; רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עברה לבניין IBM באוניברסיטת חיפה בשטח של 3,500 מ"ר; מס הכנסה והמכס עברו לפארק מת"מ בשטח של 4,400 מ"ר; ואילו רשות המסים שכרה כ-1,420 מ"ר בטירת כרמל.
רשימת המשרדים והרשויות שנאלצו לנדוד כוללת גם את משרד הפנים, משרד החינוך, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, משרד הקליטה, בית הדין הרבני, הרשות לאכיפה במקרקעין, מפ"י, הרשות להגנת הצרכן ועוד.
ההזנחה סביב קריית הממשלה
"מגדל הטיל", שהוקם בשנת 2002 בתכנון משרד האדריכלים אמר-קוריאל, מתנשא לגובה 137 מטרים (כולל 7 קומות חניון) ונועד להיות סמל אייקוני וחלק מהחזון לייצר קריית ממשלה בעיר התחתית. חברת נ.מ.נ.ב.ש זכתה במכרז מינהל הדיור הממשלתי להפעלתו בשנת 2007 לתקופה של 20 שנה.
אולם, למרות ניסיונות העירייה, אזור קריית הממשלה לא הצליח להתרומם. המבנים הסמוכים למגדל מוזנחים, המסחר באזור חלש, וישנם מבנים נטושים רבים – שחלקם אף נפגעו בהפצצה האיראנית האחרונה. גם "פרויקט הרובע", שהוקם לפני כחמש שנים בין בית המשפט לוואדי סאליב בניסיון לייצר מסת מגורים, לא הצליח להביא את השינוי המיוחל.
התוכניות לעתיד ומאמצי התיווך
על פי חזון העירייה, האזור אמור לעבור התחדשות באמצעות הקמת תחנת רכבת תת-קרקעית חדשה בתוואי לתל אביב בסמוך לקריית הממשלה. במקביל, מינהל הרכש הממשלתי (הפועל תחת החשב הכללי באוצר) מקדם בשנים האחרונות תוכנית לקריית ממשלה חדשה על חלקות סמוכות (8 ו-41), הכוללת מגדל בן 37 קומות בשטח של 61,000 מ"ר. תוכנית זו הוצגה לאגף התכנון בעירייה ביולי 2024.
בינתיים, בעיריית חיפה מנסים לגשר על הפערים ולמנוע את עזיבת משרדי הממשלה. ראש העיר, יונה יהב, נכנס לעובי הקורה במטרה לפתור את המחלוקות מול נציגי הבעלים.
מהעירייה נמסר בתגובה לכלכליסט: "בימים אלו מתנהל משא ומתן עסקי בין מינהל הדיור הממשלתי מול נציגי הבעלים, כאשר ראש העיר יונה יהב נכנס לעובי הקורה על מנת לפתור את המחלוקות בין הצדדים. בנוסף, ראש העיר הגיע לסדרת פגישות בנושא במשרד האוצר, וקיים דיונים בנושא עם החשב הכללי ועם בכירי מינהל הדיור הממשלתי – והוא מקיים שיח אינטנסיבי עם הצדדים. עיריית חיפה רואה חשיבות גדולה בהמשך פעילות משרדי הממשלה והגופים השונים שלהם במגדל הטיל, מעצם היותה של העיר המטרופולין של הצפון.














