התאמות תקציביות, הרחבת שירותים והתוכניות לשנה הבאה: הרשות לקליטת עליה בחיפה מסכמת את 2024 עם שינויים בפעילותה, התמודדות עם קיצוץ תקציבי ופיתוח שירותים חדשים לעולים. יו"ר הרשות, קיריל קראטניק, שמכהן בתפקיד מתחילת הקדנציה, מדבר על הצעדים שננקטו, המגבלות התקציביות והתכנון לשנה הקרובה.
לדברי קראטניק, אחת המטרות המרכזיות השנה הייתה לממש תוכניות קיימות ולשפר את נגישות השירותים לעולים. "הרשות הייתה בקיפאון של 20 שנה. החלטנו להכניס יותר תוכניות לשטח, לחזק את הליווי האישי ולתת פתרונות מותאמים", הוא אומר.
בין הצעדים שבוצעו, קארטניק מציין את:
- תוכנית "אנייר" בטכניון – "פתחנו מסלול הכנה לעולים צעירים שמעוניינים ללמוד בטכניון, כדי לעזור להם להשתלב טוב יותר באקדמיה הישראלית".
- לימודי עברית מותאמים – "השקענו ביוזמות חדשות כמו 'שוקו עברית' לילדים, 'קפה עברית' למבוגרים, ו-'עברית עם זנב' שמשלבת לימוד השפה עם אילוף כלבים".
- סיוע לתלמידים וסטודנטים – "באמצעות תוכנית 'שח”ק' (שירות חינוך קהילתי) סייענו לעולים להשתלב במערכת החינוך, ואולפן הקיץ שלנו הכין ילדים לשנת הלימודים החדשה".
- קידום תעסוקה לעולים – "קיימנו יריד תעסוקה גדול בהשתתפות יותר מ-100 חברות, שהציעו הזדמנויות לכ-1,000 עולים חדשים".
לדברי קראטניק, נעשו השנה שיפורים שנועדו להפוך את השירות לנגיש יותר:
- שיפוץ משרדי הרשות – "שדרגנו את המשרדים ברחוב מגינים 131 כדי שהשירות יהיה נוח ונגיש יותר".
- סיוע מנהלתי למשפחות עולים – "ליווינו משפחות בפתיחת חשבונות בנק, בהרשמה לקופות חולים ובהשתלבות במסגרות חינוכיות".
- פעילות תרבותית וקהילתית – "ארגנו אירועי תרבות רבים, כולל חגיגות חנוכה עם אמנים מהקהילה העולה".
"התמודדנו עם קיצוץ תקציבי ושמרנו על השירותים"
בשנת 2024 עמדו ברשות בפני קיצוץ תקציבי של 1.5 מיליון שקלים, אך לדברי קראטניק, הצליחו לשמור על איזון כלכלי תוך ביצוע התאמות:
- "במקום לצמצם שירותים, בחרנו להתייעל ולשפר את תהליכי העבודה. הצלחנו לסיים את השנה ללא גירעון, תוך שמירה על שירותים קיימים ואף הרחבתם בתחומים מסוימים".
- "גייסנו תקציבים ממקורות נוספים, מה שאפשר לנו להמשיך לתת מענה לעולים".
2025: הרחבת השירותים והתייעלות נוספת
קראטניק מציין כי בשנת 2025 מתוכננים שינויים נוספים, ביניהם:
- ליווי פרטני לכל עולה – "אנחנו משיקים תוכנית ליווי אישית לכל עולה, כך שמרגע הגעתו הוא יקבל ליווי מקצועי ומסודר".
- ייעול השירותים המנהליים – "נפעל לקיצור זמני המתנה ולהנגשת שירותים דיגיטליים לעולים".
- פרויקטים חברתיים וקהילתיים – "נמשיך לקדם תוכניות כמו הכנה לצה"ל, חגיגות בר ובת מצווה, וטיולים חינוכיים".
קראטניק מסכם: "המטרה שלנו היא לתת לעולים את כל הכלים להשתלב בצורה מיטבית. אני מודה לכל מי שלקח חלק בפעילות השנה, וביחד נמשיך לפתח את השירותים ולשפר את קליטת העלייה בעיר".