קריית טבעון, מועצה מקומית עם פחות מ-20 אלף תושבים, תארח את מרכז הפיתוח הענק של אנבידיה בצפון. ההחלטה להקים את המתחם דווקא בטבעון, ולא בחיפה או ברשויות אחרות שנבדקו כמו מבוא כרמל, קריית אתא ונשר, מעלה שאלות על הזדמנויות שהוחמצו ועל האתגרים התחבורתיים שצפויים באזור.
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון, הסביר בשיחה שפורסמה בגלובס כי השטח שנבחר בטבעון מתוכנן בשכונה החדשה, והוקצה למועצה לטובת תעסוקה. "חשבנו שזה ישווק לאט-לאט, אבל עד היום זה לא פותח", אמר. כך נמצא עבור אנבידיה שטח גדול וריק. "מבחינת אנבידיה החשיבות היא בעיקר בזמינות ובקירבה היחסית ליקנעם, שם יש להם כבר קמפוס".
חיפה, העיר הגדולה בצפון עם קריית הייטק מפותחת ותשתית תחבורה ציבורית משמעותית הכוללת תחנות רכבת ישראל וקווי מטרונית, לא הייתה על הרדאר של אנבידיה כיעד להקמת מרכז הפיתוח. אלמליח הודה כי הוא מצטער על כך שהקמפוס לא יוקם במפרץ חיפה, שם אמורים מפעלים להתפנות, אך הקרקע שם לא זמינה ודורשת שנים של טיהור נוספות. "הייתי יותר מרוצה אם הקמפוס היה קם במפרץ, אבל מכיוון שהקרקע לא זמינה, וצריך עוד טיהור של שנים, זה לא ריאלי. לעכב את אנבידיה זה משהו שלא הייתי מעוניין בו", הסביר.
עם זאת, אלמליח מסתכל במבט אזורי ורואה בטבעון חלק מהמפרץ. "הקרקע בטבעון הייתה הכי זמינה והכי מתאימה אחרי שהם בחנו חלופות. אני מבסוט שלפחות זה לא ברח לנו לאזור המרכז. 8,000 מהנדסים שמועסקים זה אירוע אחר. אנחנו מסתכלים על אזור המפרץ ברדיוס רחב, בתור המנוע של חיפה והצפון. כשיש מטרופולין חזק, אנחנו נראה שינוי בשנים הבאות".
האתגר התחבורתי מהווה סוגיה מרכזית. במרכז הפיתוח המתוכנן אמורים לעבוד אלפי אנשים, וכמעט כולם יגיעו במכונית פרטית. טבעון קרובה לכביש 6 ולכביש עוקף קריות, אך רחוקה מתחנות רכבת – התחנה הקרובה ביותר היא כפר יהושע. אלמליח העריך כי "בהמשך הרכבת תייצר שם תחנה, והאזור הזה יקבל מענה תחבורתי", אך הודה שנכון לעכשיו יאושרו מספר חניות רב שיעמיס מאוד על הכבישים. "זו דילמה אמיתית. פיתוח של אזורים מרוחקים עד שתגיע לשם תחבורה ציבורית יעילה מצריך מענה ביניים, אז נצטרך לאשר חניות בתקן גבוה".
מינהל התכנון התחייב לסיים את הרישוי בעוד שנה, לפחות במתחם שכבר מאושר לבנייה. "נעמיד לטובת העניין צוות שיסייע בקידום, יהיה מסלול ירוק. אנחנו ערים לתרומה של המיזם הזה לכלכלה, ונייצר מסלול ירוק", הבטיח אלמליח. בהצעת ההמלצה שפרסמה רשות מקרקעי ישראל נאמר כי הסכם הפיתוח מחייב את אנבידיה להשלים את הפיתוח בתוך שבע שנים, אך החברה יכולה לבקש הארכה לגבי שטחים נוספים.
בעיריית נשר מסרו כי כאשר פורסם ה-RFI של אנבידיה, ראש העיר פנה לרמ"י לבדוק את האפשרות של פטור ממכרז כדי להציע את אזור התעסוקה משותף עם חיפה ומועצה אזורית זבולון, אולם נאמר לו מפורשות שאין אפשרות לתת פטור ממכרז באזור שאינו אזור עדיפות. "והנה, הפלא ופלא, נראה שכשרוצים, אפשר", נכתב בתגובת העירייה. נשר דורשת כעת שיינתן פטור ממכרז גם לשטחים בעיר, ומאיימת בפנייה לערכאות משפטיות אם הדבר לא יוסדר.
ברמ"י יזמו פנייה אל אנבידיה עם הצעה לכמה אפשרויות לקרקעות מדינה, בניסיון לבנות שולחן עגול ולקצר תהליכים. בישיבה שהתקיימה השבוע בנוגע לקרקע בטבעון השתתפו בכירים מכל הזרועות הרלוונטיות, בהם מנהל רמ"י ינקי קוינט, אלמליח, מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו"ר הוועדה המחוזית חיפה במינהל התכנון רותי שוורץ, ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה רמי רוזן. מהצד של אנבידיה ישבו מנהל מרכז הפיתוח עמית קריג ונציג משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן.
בהצעת ההחלטה שפורסמה נאמר כי להקצאה קיימים "שיקולים ציבוריים, כלכליים, טכנולוגיים ואסטרטגיים-לאומיים בעלי משקל יוצא דופן. הקמת מרכז הפיתוח של חברת אנבידיה באזור הצפון תתרום תרומה מהותית לקידום התעשייה, התעסוקה האיכותית והחדשנות הטכנולוגית באזור הסובל ממחסור כרוני בהזדמנויות תעסוקה איכותיות".














