בית המשפט השלום בחיפה אישר השבוע הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת מחשבת חומרה, המפעילה את אתר המרשתת ביז קופון, בגין שליחת דברי פרסומת בדואר אלקטרוני ללא הסכמת הנמענים. במסגרת ההסדר שאושר, תעניק החברה הטבות בהיקף כולל של 400 אלף שקל ללקוחותיה, והתחייבה להימנע מהפרות דומות בעתיד. פסק הדין, שניתן על ידי השופטת הדס שכטר ישראלי ביום 11 באוגוסט 2025, מסיים תהליך משפטי שהחל במאי 2021.
התובענה הייצוגית הוגשה על ידי שוהם אבן, שטען כי החברה הפרה את הוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) כאשר שיגרה אליו ולנמענים נוספים הודעות פרסום ללא הסכמתם המפורשת. לפי בקשת האישור, אבן החל לקבל הודעות פרסום לשלוש תיבות הדואר האלקטרוני שבבעלותו לאחר שהחברה קיבלה את האתר לניהולה בפברואר 2020, וזאת למרות שלא נתן את הסכמתו לכך ובהעדר אפשרות ברורה לשלוח הודעת סירוב.
הקבוצה שעבורה הוגשה התובענה הוגדרה כ"נמענים של האתר ביזקופון אשר בניהול המשיבה, שנשלחו אליהם ב-7 השנים האחרונות לפני הגשת הבקשה לאישור, הודעות דיוור פרסומי בדואר אלקטרוני ללא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב או נשלחו אליהם הודעות דיוור פרסומי לאחר שהם הודיעו על רצונם להסיר את עצמם מרשימת הדיוור". המבקש עתר לסעדים הכוללים הפסקת משלוח ההודעות וסעד כספי לפיצוי חברי הקבוצה בגין הפגיעה באוטונומיה, כאשר סכום התביעה האישי הועמד על 150 שקל וסך התובענה כולה הוערך על דרך האומדנה בסכום שאינו עולה על 2.5 מיליון שקל.
בתשובתה לבקשת האישור טענה החברה כי מדובר בתקלה נקודתית שתוקנה עוד טרם הגשת בקשת האישור וללא זיקה אליה. החברה אף טענה כי המבקש מחזיק במספר תיבות דואר אלקטרוני במטרה להיכלל ברשימת התפוצה וליצור עילת תביעה בחוסר תום לב, וציינה כי בתביעה קודמת שהגיש אבן בבית משפט לתביעות קטנות נגד חברות קודמות שהפעילו את האתר, הוא פוצה בסכום של אלף שקל בלבד מתוך סכום שתבע בסך 33,900 שקל.
לאחר תהליך משפטי ממושך שכלל הליך גישור שלא צלח ודיונים נוספים, הגישו הצדדים באוגוסט 2024 בקשה לאישור הסדר פשרה. במסגרת ההסדר המעודכן, שהוצג לבית המשפט באפריל 2025, הוסכם כי החברה תעניק ללקוחות הנמנים על רשימת התפוצה שלה הטבה בהיקף כולל של 400 אלף שקל. ההטבה תמומש באמצעות הנחה בשיעור של 15 אחוז ממחיר המוצר לצרכן ללא הגבלת מחיר, כאשר תקופת המימוש תימשך 18 חודשים מהמועד הקובע.
השופטת שכטר ישראלי קבעה בפסק דינה כי "מצאתי כי מתקיימים התנאים לאישור התובענה כייצוגית. סיום ההליך באופן זה, בהסדר פשרה, הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקות שנתגלעו". השופטת ציינה כי על פי תשובת החברה, מדובר בתקלה נקודתית שארעה בטווח זמנים קצר של כחודש וחצי ותוקנה לפני הגשת בקשת האישור, ולכן ניהול ההליך המשפטי עד תומו לא היה מצמיח לחברי הקבוצה תועלת גדולה מזו שהושגה.
בית המשפט התייחס גם לשאלה של שליחת הודעות יידוע ללקוחות במסגרת יישום ההסדר, נושא שהעלה קושי בהיותו עוסק בתובענה על דיוור לא רצוי. השופטת הבהירה כי "אין עסקינן בדבר פרסומת אלא בהודעת עדכון בדבר ההליך המשפטי", וקבעה כי שיגור המסרונים והודעות הדואר האלקטרוני לצורך יידוע על ההטבה לא יהווה הפרה של הוראות חוק התקשורת, בתנאי שההודעות יתחילו במילים "הודעה זו נשלחת אליך במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית".
במסגרת ההסדר שאושר הוסכם גם על תשלום גמול למבקש ושכר טרחה לבאי כוחו בסך 70 אלף שקל בתוספת מע"מ, המהווה שיעור של כ-20 אחוז מערך הפיצוי. השופטה קבעה כי התשלום יבוצע בשני שלבים: שני שלישים מהסכום ישולמו תוך 30 יום ממתן פסק הדין, ושליש נוסף ישולם רק לאחר הגשת דוח סופי על השלמת ביצוע מלוא התחייבויות החברה. השופטה הסבירה את ההחלטה בכך שהדבר "יובטח אינטרס חברי הקבוצה ובא כוחם במימוש מלוא ההסדר".
בנוסף, החליטה השופטת לפטור את החברה מתשלום מחציתה השנייה של האגרה, תוך הסכמה עם הגישה המשפטית לפיה "סיום ההליך בפשרה בשלבים ראשוניים, תוך חיסכון ניכר במשאבים שיפוטיים וציבוריים, עשוי להוות טעם מיוחד לפטור". השופטה ציינה כי "הצדדים השכילו להביא את התובענה לסיומה באורח יעיל, צמצמו מחלוקות, הביעו נכונות להגיע להסדר ולנהל הליך של גישור, וזאת תוך ניצול מזערי במשאבים השיפוטיים". עם זאת, החברה חויבה לשפות את המבקש בסכום מחציתה הראשונה של האגרה ששילם.
פסק הדין קובע כי החברה מתחייבת כי "היא תימנע ממשלוח דברי פרסומת ללקוחותיה בניגוד להוראות חוק התקשורת" בעתיד. במקרה שלא תצליח החברה לממש את מלוא ההטבה בתום 18 החודשים, יתרת הסכום תועבר לקרן בהתאם להוראות חוק תובענות ייצוגיות. השופטה הורתה על פרסום הודעה שנייה בעיתון ארצי אחד בגודל שלא יפחת מ-15X15 סנטימטרים, וכן על פרסום קישור בדף הבית של אתר החברה עם פרטי ההסדר.
התובענה הייצוגית נגד ביז קופון היא אחת מתוך מספר תובענות שהוגשו בשנים האחרונות נגד חברות שמפעילות אתרי קופונים ומועדוני הטבות, בנושא של הפרת חוק התקשורת בשליחת דיוור פרסומי לא רצוי. פסק הדין מדגיש את החשיבות בעמידה בדרישות החוק לקבלת הסכמה מפורשת מנמענים לפני משלוח דברי פרסומת, ואת הנכונות של בתי המשפט לאשר הסדרי פשרה שכוללים הן הסדרה עתידית והן פיצוי לנפגעים, גם אם הפיצוי אינו כספי ישיר אלא הטבות לרכישת מוצרים.














