בסוף השבוע האחרון, התקיים מבצע אכיפה בקרית ביאליק, שנועד להתמודד עם תלונות חוזרות ונשנות על רעש חריג מכלי רכב ואופנועים משופרים ועם עבירות סביבתיות כמו השלכת פסולת. המבצע, שהובל על ידי מדור הגנת הסביבה (הגנ"ס) ומתנדבי מחוז חוף, בשיתוף השיטור העירוני ומשטרת ישראל, נערך בגזרת תחנת זבולון. אך למרות הפרסום הרב, השאלה נותרת: האם המבצע באמת הביא לשינוי משמעותי, או שמדובר בעוד פעילות ראווה שמסתכמת בקנסות מינוריים?
פעילות ממוקדת, אך מוגבלת בהיקף
חמישה צוותי אכיפה נפרסו בצירים הראשיים של קרית ביאליק, תוך בדיקת 87 כלי רכב ואופנועים. מתוכם, 27 הורדו מהכביש בשל רעש חריג או ליקויי בטיחות, ונרשמו שבעה דו"חות סביבתיים ו-25 דו"חות תנועה. בנוסף, נערכו שלוש ביקורות בעסקים, שבהן זוהו עבירות של השלכת פסולת, כולל פסולת בניין ופסולת אישית. בסך הכל נרשמו 16 קנסות בסכום של 10,250 ש"ח, כולל קנסות של 1,500 ש"ח לנהגי משאיות, 750 ש"ח למשאית לא מכוסה, ואפילו 250 ש"ח לאדם שהשליך סיגריה.
אך כשמסתכלים על המספרים, התוצאות מעוררות שאלות. בדיקת 87 כלי רכב באזור הידוע בתופעת הרעש היא טיפה בים, והורדת 27 כלי רכב מהכביש, למרות שהיא צעד בכיוון הנכון, לא בהכרח משנה את המציאות עבור תושבים שסובלים ממטרדי רעש יומיומיים. הקנסות, שחלקם נראים סמליים, מעלים תהיות לגבי מידת ההרתעה שלהם. האם קנס של 250 ש"ח על השלכת סיגריה באמת ימנע התנהגות דומה בעתיד?
לחץ ציבורי כמניע למבצע
המבצע נערך בעקבות דרישות חוזרות של ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, מהמשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי. דוקורסקי, שקיבל תלונות רבות מתושבים על רעש ופגיעה באיכות החיים, דחף לפעולה נגד התופעה. לדבריו, "רעש מכלי רכב משופרים הוא מטרד שפוגע בתושבים, ואנו נמשיך לפעול בשיתוף הגורמים הרלוונטיים." אך השאלה היא האם המבצע הזה הוא תגובה אמיתית לבעיה או ניסיון להרגיע את התושבים עם פעילות חד-פעמית. היעדר תוכנית ארוכת טווח לטיפול בתופעה מעלה חשש שהמבצע לא יוביל לשינוי ממשי.
פשיעה סביבתית: קנסות, אבל מה עם מניעה?
המבצע כלל גם טיפול בעבירות סביבתיות, כמו השלכת פסולת במרחב הציבורי. שלוש ביקורות בעסקים חשפו השלכת פסולת בניין ואישית, אך מספר הביקורות המוגבל מעלה תהיות לגבי היקף האכיפה. פסולת בניין, שמהווה בעיה משמעותית באזורים עירוניים, דורשת מעקב מתמיד, ולא ברור אם המשאבים שהוקצו למבצע זה מספיקים כדי להתמודד עם התופעה. הקנסות, כמו 1,500 ש"ח לנהגי משאיות, אמנם נרשמו, אך לא נראה כי הם מהווים הרתעה משמעותית לעסקים או ליחידים שממשיכים לזהם את הסביבה.














