היי סירי: בריאות הנפש כמו שלא הכרנו

בריאות הנפש כמו שלא הכרנו מכבי
GETTYIMAGE

היי סירי: בריאות הנפש כמו שלא הכרנו

לצד ביקושים חסרי תקדים בתחום בריאות הנפש, טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך שמשיקה מכבי תספקנה שירותים שונים למטופלים וגם למטפלים בתחום. טכנולוגיה חדשה תספק פסיכולוג אישי בוואצאפ שייתן מענה לאנשים שזקוקים לסיוע נפשי 24/7 מבלי לצאת מהבית; ״משנים את אופן הטיפול בבריאות הנפש"

בשנים האחרונות ובמיוחד מפרוץ המלחמה, הביקוש לטיפולי בריאות הנפש נמצא בעלייה משמעותית. מנתוני מכבי שירותי בריאות לסיכום שנת 2024 ניתן לראות עלייה של 20% בביקוש לטיפולים נפשיים בשנה החולפת מאז פרוץ המלחמה, וכן על עליה דרמטית של כ-30% באבחנות פוסט טראומה (PTSD). עוד עולה מנתוני מכבי כי מספר הביקורים במרפאות בריאות הנפש של מכבי עלו בחציון השני של 2024 בכ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד – מדובר בתוספת של למעלה מ-100,000 טיפולים בשנה. מסקר הבריאות של ישראל שערכה מכבי במלאת שנה למלחמה באוקטובר האחרון עולה כי כל ישראלי שלישי מעיד על צורך בסיוע נפשי מקצועי בעקבות המלחמה, וכל ישראלי רביעי תופס את מצבו הנפשי כבינוני או גרוע – פי 2 מהתקופה טרום המלחמה.

עם המשך העלייה החדה בביקושים בתחום בריאות הנפש, משיקה בימים אלה מכבי ארבע טכנולוגיות חדשות וייחודיות במטרה לספק שירותים רפואיים לכל מי שחש צורך בהם, תוך קיצור זמני ההמתנה, הגברת הנוחות ויעילות הטיפול – הן עבור המטופלים והן עבור המטפלים השונים בתחום בריאות הנפש.

בריאות הנפש כמו שלא הכרנו מכבי
GETTYIMAGE

הטכנולוגיה הראשונה אותה מכבי משיקה באופן בלעדי וראשוני בארץ היא KAI. KAI משלבת בינה מלאכותית מתקדמת לצד מומחיות צוות רפואי ייעודי של פסיכולוגים ומטפלים נוספים, במטרה ליצור שירות זמין, נוח שתמיד נמצא שם עבור המטופלים מבלי לצאת מהבית ובכל שעה שהיא. הטכנולוגיה מטרתה לסייע בהתמודדות היום-יומית, אם זה באיזון רגעי הלחץ, וויסות רגשי, שיפור הריכוז או בחיזוק הרווחה הכללית, עד להגעת מועד התור הפרונטלי עם מטפל במידת הצורך. המטופל יכול לשוחח עם KAI דרך הוואצאפ וללא הגבלה 24/7. אנשי המקצוע אימנו את הבוט כדי שיוכל לספק תמיכה רגשית מותאמת אישית על בסיס עקרונות טיפוליים מוכחים, כולל שיח מותאם למצבי לחץ, הכוונה לוויסות רגשי, שיפור מיומנויות התמודדות והגברת הרווחה הנפשית. במידת הצורך KAI מסוגלת להרחיב את השיח לעידוד חשיבה מעמיקה, לשאול שאלות רפלקטיביות חכמות, להציע תרגילי התמודדות רלוונטיים, וכן לבצע הערכות של מצב המשתמש באמצעות שאלונים מתוקפים.

הטכנולוגיה השנייה נקראת I FEEL שמטרתה היא הערכה של מצבם הנפשי של הפונים ע"י שאלונים וראיון אשר יעשה באופן מקוון וקבלת המלצה לטיפול באופן מותאם אישית. השימוש בשאלון לניתוב ואיתור מידת המצוקה של מטופלים הינו ראשוני בשימוש לו בישראל. חבר מכבי שמרגיש מצוקה וזקוק לטיפול נפשי יוכל בזכות טכנולוגיה זאת לענות על מספר שאלות באופן דיגיטלי ומשם יועבר בתוך 24-48 שעות לפגישה ראשונית בצ'אט עם מטפל מוסמך (טלפוני או וידאו). בהתאם לתשובות ולשיח עם המטפל, יומלץ לפונה על מסלול הטיפול ההולם ביותר את מצבו, כמו: פלטפורמה דיגיטלית לטיפול עצמי, טיפול פסיכותרפי, טיפול פסיכיאטרי וכדומה. לאורך כל משך הטיפול תהיה למטופל גישה לאפליקציה ייעודית שתספק תכנים של עזרה עצמית.

בריאות הנפש כמו שלא הכרנו מכבי
GETTYIMAGE

הטכנולוגיה השלישית אותה משיקה מכבי נקראת 'אתם איתי' שמהווה תכנית דיגיטלית ייעודית לילדים שמספקת להם ולהוריהם שיטות שעוזרות להתגבר על קשיים שנוצרו בעקבות חשיפה לאירועים טראומטיים. שיטות הטיפול מונגשות בצורה ידידותית וחווייתית בעזרת פלטפורמה ייחודית והן מלוות על ידי מטפלים מומחים. הטיפול נעשה באמצעות משחקים, סרטוני וידאו ואנימציה, איורים וקטעי שמע, שהופכים את חוויית הטיפול באתר לחוויה מסקרנת, משחקית ומהנה.

הטכנולוגיה הרביעית של מכבי מיועדת לצד המטפל ונקראת 'איליוס' ומטרתה קיצור הליך התיעוד של המטפל, הליך אותו המטפל מחויב לבצע וגוזל ממנו עשרות דקות עבור כל מטופל, מה שמצטבר לשעות עבודה רבות שיכולות להיות מופנות לטיפול קליני ובכך לקצר את זמני ההמתנה. הטכנולוגיה למעשה מקליטה את הטיפול ובסיומו מגישה למטפל המלצה לתיעוד שכוללת את כל מאפייני החובה בתיעוד מסוג זה. דבר זה משאיר למטפל רק לעבור על ההמלצה, לבצע תיקונים במידת הצורך ולאשר אותה – ובכך שעות ארוכות של עבודת תיעוד יופנו לעבודה קלינית.

מנכ"לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון-לוי: ״קידום הרפואה המותאמת אישית גם בתחום בריאות הנפש היא חלק אינטגרלי עבורנו במכבי. תחום בריאות הנפש הפך למשימה לאומית בעקבות המלחמה. הטכנולוגיות שקידמנו במכבי מציעות לחברינו שירותים דיגיטליים וחדשניים בתחום בריאות הנפש שהפך בתקופה החולפת לאחד התחומים המבוקשים ברפואת הקהילה בישראל עם ביקושים שעולים באופן קבוע ומשמעותי. מכבי תמשיך להוביל את רפואת העתיד בכלל התחומים ולספק לכ-2.7 מיליון חבריה בכל רחבי הארץ את השירותים הרפואיים המקצועיים, החדשניים והאיכותיים ביותר".

מנהלת המחלקה לבריאות הנפש במכבי שירותי בריאות ד"ר טלי שמואלי: "הטכנולוגיות הללו עונות על שלושת האתגרים המשמעותיים בתחום בריאות הנפש: העלייה בביקושים לטיפולים, זמני ההמתנה הארוכים והמחסור בכח אדם טיפולי. הכלים שעמדו לרשותנו לפני שנתיים כבר לא מספיקים כיום. לצד פתיחת 15 מרפאות חדשות לבריאות הנפש בשנה החולפת, גיוס מאות מטפלים והשקעת משאבים חסרת תקדים בתחום – מכבי מביאה גם פתרונות טכנולוגיים ייחודיים וראשוניים ברפואת הקהילה שמשנים את אופן הטיפול בבריאות הנפש ומציגים עולמות טיפול חדשים – בעיקר עבור המטופלים אך גם עבור המטפלים. תחום בריאות הנפש הפך לאתגר בסדר גודל לאומי וגם בנושא חשוב זה מכבי מהווה את חוד החנית ומספקת לכ-2.7 מיליון חבריה בכל רחבי הארץ את שירותי הרפואה החדשניים, הנוחים והיעילים ביותר".

מאות אלפים כבר איתנו, ואתם?

הוספת תגובה

אולי יעניין אותך גם

Scroll to Top