סיעת הירוקים בחיפה הגישה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה התנגדות רשמית לתוכנית סביוני דניה, תוכנית 304-1319011 המיועדת להקמת 630 יחידות דיור, מבני ציבור ומסחר בין שכונות סביוני דניה ורמת אלון – כך דווח ברדיו חיפה. ההתנגדות, הראשונה שהוגשה באופן רשמי מטעם גוף ציבורי נבחר, מתמקדת בחששות חמורים לפגיעה במרקם הסביבתי, בשטחי טבע עירוני ירוקים, בתחבורה ובאיכות החיים של תושבי השכונות הסמוכות.
התוכנית, שאושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית בדצמבר 2024, משתרעת על שטח נרחב של כ-63 דונם לאורך רחובות מנדל זינגר ויעקב אורלנד בחלק הדרום מזרחי של העיר. השכונה ממוקמת בסמיכות לשדרות אבא חושי, על ציר תנועה מרכזי המוביל לאוניברסיטת חיפה ומשמש עורק תחבורתי חיוני לאזור כולו. במסגרת התוכנית מתוכנן חיבור בין רחוב יעקב אורלנד לקטע נוסף שיסתיים ברחוב יגאל אלון ברמת אלון, צעד שנועד לפתור בעיות תנועה צפויות אך מעורר התנגדות בשל הצורך בפריצת דרך חדשה דרך שטח טבעי.
החלטת הוועדה המחוזית לאשר 630 יחידות דיור עוררה מחלוקת ציבורית ומקצועית משמעותית. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של חיפה המליצה במפורש להפחית את מספר היחידות ל-500 בלבד, אך המלצתה נדחתה על ידי הוועדה המחוזית. ההבדל של 130 יחידות דיור נוספות מהווה תוספת של כרבע מההיקף המומלץ, צעד המעורר שאלות לגבי היכולת של התשתיות הקיימות לתמוך בעומס הנוסף.
התוכנית מעוררת התנגדות חריפה בקרב תושבי האזור, במיוחד בשל התוכניות לפרוץ כביש חדש שייסלל על חשבון הטבע הירוק של ואדי בן דור. האזור, המוכר בנופיו הטבעיים ובצמחייתו העשירה, נחשב בעיני תושבים רבים כאחד מהשטחים הירוקים החשובים בחלק זה של העיר, המספק ערך נופי וסביבתי משמעותי לשכונות הסמוכות.
רות שורץ, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הגנה על התוכנית במועד אישורה להפקדה וטענה כי "מדובר בתוכנית חשובה המרחיבה את שכונת דניה הייחודית תוך יצירת מתחם מגורים איכותי ועירוני המאפשר מתן מענה מגוון יותר של יחידות דיור בשכונה. התוכנית יוצרת איזון בין השטחים הפתוחים לשטחי הפיתוח וכן תמהיל מגוון של יחידות דיור". לדבריה, התוכנית נועדה להרחיב את אפשרויות הדיור באזור תוך שמירה על האופי הייחודי של השכונה.
אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים בעיריית חיפה, ממלא מקום ראש העיר וממונה על תיק איכות הסביבה, הביע עמדה שונה לחלוטין וביקורתית ביותר. לדבריו, התוכנית מנוגדת באופן בסיסי לעקרונות פיתוח בר-קיימא ולתפיסה שהתגבשה בשנים האחרונות לגבי הכרמל כמרחב טבע עירוני שיש לשמור עליו. "התוכנית מוסיפה מאות יחידות דיור במדרון ואדי רגיש, תוך כריתת מאות עצים בוגרים, תוספת לא הגיונית של מאות יח"ד לעומת התוכנית המאושרת, תוך היווצרות בעיות תנועה קשות באזור שבו אין תשתיות תחבורה מתאימות, פגיעה באיכות חיי תושבי סביוני דניה ותושבי רמת אלון, ותוך סיכון למערכת האקולוגית הרגישה", אמר האן.

ההתנגדות הרשמית שהגישה סיעת הירוקים לוועדה המחוזית מפרטת ארבע נקודות מרכזיות של התנגדות. הנקודה הראשונה עוסקת בפגיעה בשטח ירוק רציף בחורש טבעי. לפי ההתנגדות, ביצוע התוכנית יחייב כריתה של מאות עצים בוגרים ופגיעה קשה בטבע עירוני בתול, כלומר טבע שטרם נפגע מפעילות אנושית אינטנסיבית. השטח הירוק מהווה חלק ממערכת אקולוגית רחבה יותר של הכרמל ומספק בית גידול למגוון רחב של בעלי חיים וצמחים.
הנקודה השנייה מתמקדת בהיעדר פתרונות תחבורה מתאימים. הרחובות הקיימים בשכונת סביוני דניה צרים ומוגבלים במיוחד, ואינם ניתנים להרחבה משמעותית בשל מבנה השכונה והבניינים הקיימים לאורכם. ללא חיבור תחבורתי חדש ומשמעותי, צפוי להיווצר עומס תנועה קשה ביציאה ובכניסה לשכונה, במיוחד בשעות העומס בבוקר ובערב כאשר תושבים נוסעים ושבים מהעבודה. העומס הצפוי יושפע גם מהסמיכות לאוניברסיטת חיפה ומהתנועה הכבדה ממילא על ציר שדרות אבא חושי.
הנקודה השלישית בהתנגדות טוענת כי התוכנית חורגת ממדיניות השמירה על שטחים פתוחים ומנוגדת לתוכנית המתאר הכוללנית של חיפה. ההרחבה המתוכננת מתוארת כמוגזמת ובעייתית בהיקפי יחידות הדיור, כאשר התוכנית המקורית המאושרת דיברה על 190 יחידות דיור בלבד, לעומת 630 יחידות דיור בתוכנית המופקדת כעת להתנגדויות. מדובר בתוספת של יותר מפי שלוש, שינוי מהותי המעלה שאלות לגבי ההיגיון התכנוני והתאמה למדיניות העירונית הכללית.
הנקודה הרביעית והאחרונה עוסקת בפגיעה באופי השכונה. לטענת ההתנגדות, הבנייה הצפופה שמציעה התוכנית אינה משתלבת באופי השכונה הקיים, המאופיין בבניינים נמוכים יחסית ובשטחים ירוקים. התוכנית כמעט מכפילה את כמות התושבים בשכונה, אך אינה מציעה פתרונות מספקים של מבני ציבור נוספים ותשתיות תומכות כמו גני ילדים, בתי ספר, מרפאות ושטחים ציבוריים פתוחים שיוכלו לשרת את הגידול המשמעותי באוכלוסייה.
"אנו דורשים מהוועדה המחוזית להחזיר את התוכנית לשולחן התכנון, תוך צמצום משמעותי של יח"ד הדיון בתאמה לתוכנית המאושרת, ובנוסף לקיים שיתוף ציבור אמיתי, עם תושבי השכונה", אמר האן בהצהרתו. הוא הוסיף והדגיש את העמדה העקרונית של הסיעה: "באופן עקרוני, אנו סיעת הירוקים תומכים בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי בשכונות השונות המכילות מבני רכבת מטים ליפול, ולא לפגוע בשטחים ירוקים בתוליים שמהווים טבע עירוני איכותי לתושבי העיר.
דבריו של האן מבהירים כי ההתנגדות אינה נובעת מאידאולוגיה נגד פיתוח או בנייה כשלעצמה, אלא ממדיניות ברורה המעדיפה התחדשות עירונית של אזורים בנויים ומוזנחים על פני פגיעה בשטחים ירוקים טבעיים. הסיעה מדגישה כי העיר זקוקה ליחידות דיור נוספות, אך אלה צריכות להיבנות במקומות שבהם הפגיעה הסביבתית תהיה מינימלית והתועלת לעיר תהיה מרבית.
התוכנית צפויה להידון בוועדה המחוזית במהלך הזמן הקרוב, כאשר כל ההתנגדויות שהוגשו ייבחנו ויובאו בפני חברי הוועדה. ההתנגדות של סיעת הירוקים מצטרפת להתנגדויות של תושבים פרטיים ועשויה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות. השאלה המרכזית שתעמוד בפני הוועדה היא כיצד לאזן בין הצורך בבנייה ובהרחבת אפשרויות הדיור בעיר לבין שמירה על השטחים הירוקים, איכות החיים של התושבים הקיימים והמערכת האקולוגית של הכרמל.


















