תחנת הדלק הוותיקה של חברת "דלק" בשדרות הנשיא 34 בחיפה צפויה להיהרס, ובמקומה ייבנה בניין מגורים בן שבע קומות. על פי הדיווח בכלכליסט, התוכנית, שהופקדה לאישור בוועדה המחוזית חיפה, ממחישה מגמה ארצית חדשה ומרתקת: חברות הדלק ממקסמות את ערך הנדל"ן בבעלותן על ידי הפיכת תחנות דלק, הממוקמות במיקומים אטרקטיביים, לפרויקטי נדל"ן רווחיים. התוכנית מעוררת מחלוקת בין האינטרס הציבורי של אספקת דלק זמינה לבין האינטרס היזמי של בנייה רוויה במרכז העיר.
התוכנית: בניין מגורים במקום מנטה
חברת "דלק נכסים" הגישה תוכנית להקמת בניין בן 7 קומות, שיכלול 28 דירות גדולות יחסית (כ-130 מ"ר בממוצע), בנוסף לשלוש קומות חניה תת-קרקעית. מתכנן הפרויקט, אדריכל יגאל צמיר, מבקש לנצל את שטח התחנה, המשתרע על דונם, לטובת בנייה חדשה. על פי כלכליסט, הוועדה המחוזית חיפה אישרה בדצמבר 2024 את הפקדת התוכנית, תוך שהיא מציינת לחיוב את פינוי תחנת התדלוק, שמוגדרת על ידה כ"מטרד סביבתי. ההחלטה התייחסה גם לקרבת האזור למבנים לשימור.
התנגדות מפתיעה: "פגיעה בשירות חיוני"
למרות האישור הראשוני, לתוכנית הוגשה התנגדות בודדת אך עקרונית. שכנים מרחוב החורשה הסמוך, המיוצגים על ידי האדריכל ועו"ד ליאור דץ, טוענים כי הריסת תחנת הדלק פוגעת באינטרס הציבורי. לדבריהם, תחנות דלק הן "שירות תשתיתי חיוני לתפקוד השוטף של העיר" וביטולן במרכזי הערים פוגע בנגישות, בתחרות ובסופו של דבר גם ביוקר המחיה. עוד נטען כי במדינות רבות בעולם דווקא מקובל להקים תחנות דלק בקרבת מגורים כחלק מתכנון עירוני בר-קיימא.

הדילמה הנדל"נית והמגמה החדשה
התנגשות האינטרסים במקרה החיפאי היא דוגמה בולטת למגמה רחבה יותר. חברות הדלק הגדולות, ובהן "דלק נכסים", זיהו את הערך הכלכלי העצום הטמון בנכסי הנדל"ן שלהן, הממוקמים בצירים מרכזיים. לפי דוח של החברה, ישנן תוכניות דומות בתחנות בערים נוספות כמו תל אביב, ירושלים ועכו. שמאי המקרקעין יוסי צדיק, לשעבר סמנכ"ל בחברת "דלק ישראל", אומר כי המגמה הגיונית: "עבור חברות הדלק, מחיר הנדל"ן גבוה ביחס לרווח משיווק דלק". העובדה כי תחנות רבות יושבות על צירי תחבורה עתידיים, כמו המטרו והרכבת הקלה, מקנה להן זכויות בנייה מוגברות ומשדרגת את שוויין הנדל"ני עוד יותר. כעת, הקרב על עתיד התחנה בשדרות הנשיא בחיפה ממתין להחלטת הוועדה המחוזית, שתצטרך להכריע בין הצורך הציבורי למגורים לבין צרכי התחבורה והנגישות של התושבים.














