משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל הציגו היום (חמישי) את התכנון הראשוני להקמת מסילת רכבת מדימונה לאילת. הפרויקט הוא חלק מחזון "מחברים את ישראל", שנועד ליצור רצף מסילתי מהיר בין קריית שמונה בצפון לאילת בדרום. קו הרכבת החדש, באורך 220 קילומטרים, צפוי לקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לאילת לכשעתיים בלבד ולחולל מהפכה בתחבורה ובכלכלה של הדרום.
המסילה החדשה תשלים את המקטע שאושר בשנת 2021 בין באר שבע לדימונה ותאפשר לראשונה נסיעה ישירה ומהירה מהמרכז לים האדום. היא תעבור דרך יישובי הערבה ותחזק באופן משמעותי את הכלכלה המקומית, תתרום לענף התיירות, תרחיב את אפשרויות התעסוקה ותגביר את הנגישות לשירותים עבור תושבי הדרום.
בנוסף, הפרויקט מהווה נכס לאומי חשוב גם בתחום הלוגיסטיקה והביטחון. המסילה צפויה להגדיל באופן משמעותי את היקף הובלת המטענים מנמל אילת ואליו, ולספק חלופה מהירה ובטוחה להובלה בכבישים. בכך היא תפחית את נפחי התנועה של משאיות וכלי רכב כבדים ותשפר את רמת הבטיחות בכבישי הדרום. המסילה תשמש גם כגיבוי אסטרטגי לנמלי הים התיכון במקרה של שיבושים ותאפשר חיבור ישיר לנמלי חיפה ואשדוד. הרכבת החדשה תקשר את המרכז והצפון לנמל אילת ותשפר את תפקודם של כלל הנמלים בישראל, ותאפשר להם להשלים זה את זה באופן יעיל במיוחד, מה שיחזק את הכלכלה הלאומית.
שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה: "הבטחנו וקיימנו. מהלך היסטורי של חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת במסילות – קורם עור וגידים. אנחנו מתקדמים בקצב מואץ ועוד מעט הכל יתחבר. רק כך נפחית את הגודש בכבישים ונשפר את החיבוריות והקישוריות בין כל חלקי המדינה". מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף כי מדובר ב"צעד אסטרטגי היסטורי שיחולל מהפכה בדרום המדינה. המסילה תשפר את חיי התושבים, תעודד תיירות ופיתוח כלכלי ותיצור חלופת הובלה ירוקה, מהירה ובטוחה שתהווה נכס לאומי לעשרות שנים קדימה". מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, ציין כי הצגת התכנון היא "שלב משמעותי בהפיכת החזון למציאות" וכי מדובר באחד ממיזמי התשתית החשובים ביותר של מדינת ישראל.














