השבוע הועברו 300 מיליון שקל ממשרד האוצר לקידום מיזם "מסילות החוף", שמטרתו לקצר את הנסיעה בין חיפה לתל אביב לכ-30 דקות. בעוד משרד התחבורה מצהיר על מהפכה וחיבור ישראל, עולות שאלות לגבי לוחות הזמנים, העלויות העצומות והיתכנות ההבטחות השאפתניות בפרויקט התשתית הגדול ביותר של רכבת ישראל.
בקצרה:
- תקציב התחלתי: 300 מיליון שקל הועברו לקידום, כחלק מפרויקט המוערך בכ-15.5 מיליארד שקל.
- הבטחה מרכזית: קיצור זמן הנסיעה ברכבת בין חיפה לתל אביב (וגם לבאר שבע) לכ-30 דקות.
- מהירות מתוכננת: רכבות עתידות לנוע במהירות של עד 250 קמ"ש.
- היקף ראשוני: עבודות קידום זמינות יבוצעו לאורך כ-70 קילומטרים מתחנת חוף הכרמל בחיפה.
- מורכבות: מוגדר כפרויקט התשתית היקר והמורכב ביותר בתולדות רכבת ישראל.
- היבטים חברתיים: צפי לחיזוק הפריפריה, אך יש לבחון את ההשלכות בפועל.
אבן דרך פיננסית צוינה אמש, עם העברת 300 מיליון שקל ממשרד האוצר למשרד התחבורה, לקידום פרויקט "מסילות החוף". המיזם, שעלותו הכוללת נאמדת בכ-15.5 מיליארד שקל, מבטיח לקצר את זמן הנסיעה ברכבת בין המטרופולינים של חיפה ותל אביב, וכן בין תל אביב לבאר שבע, לכדי 30 דקות בלבד. ההבטחה ל"רכבת בחצי שעה" עומדת במרכז חזונה של שרת התחבורה, מירי רגב, לחיבור רשתי של המדינה מקרית שמונה ועד אילת.
במסגרת התוכנית, המכונה תת"ל 65 א', יוכפלו וישודרגו המסילות הקיימות ויותאמו לקליטת רכבות מהירות. עבודות קידום הזמינות, שמבצעת רכבת ישראל, יחלו מתחנת חוף הכרמל בחיפה ויתפרשו לאורך כ-70 קילומטרים. הקו מתוכנן להיות חשמלי, מתוך הבטחה לנסיעה "נקייה ושקטה", אך יש לבחון את ההשלכות הסביבתיות הכוללות של פרויקט בנייה כה נרחב.
ההיקף הכספי העצום של 15.5 מיליארד שקל הופך את "מסילות החוף" לפרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצעה על ידי רכבת ישראל עד כה. מורכבותו ההנדסית ניכרת, אך ניסיון העבר מלמד כי פרויקטים בסדר גודל כזה בישראל נוטים לעמוד בפני אתגרים רבים, חריגות תקציביות ועיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים. קיצור דרמטי של זמני הנסיעה, כפי שמובטח, הוא יעד שאפתני במיוחד, הדורש תיאום יוצא דופן וסילוק חסמים בירוקרטיים ואחרים לאורך שנים.
למסילות המהירות יוחסה השפעה רחבה על הכלכלה והחברה, לרבות צמצום פערים חברתיים ותחבורתיים, הרחבת אפשרויות תעסוקה והשכלה, ותמיכה בביזור האוכלוסייה. כמו כן, נטען כי הפרויקט יסייע בהורדת יוקר המחייה על ידי הגדלת שינוע סחורות ברכבת. עם זאת, יש לבדוק עד כמה הבטחות אלו יתממשו בפועל, ובאילו מועדים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הצהירה כי "הגעה תוך חצי שעה מחיפה לתל אביב אינו עוד חלום, אלא יעד קרוב". היא הוסיפה כי המטרה היא להכין את רכבת ישראל לשנת 2040, אז צפויות להתבצע בה 300 מיליון נסיעות בשנה. הצהרות אלו, אף כי מעוררות ציפיות, מחייבות בחינה ביקורתית של היכולת ליישמן, במיוחד לאור העומסים הקיימים במערכת התחבורה הציבורית והצורך בפתרונות מיידיים.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הדגיש כי המשרד ורכבת ישראל ממשיכים בקידום המיזם וכי "לפנינו דרך ארוכה שתדרוש שיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים לאורך התוואי". הוא הצהיר על מחויבות המשרד "להסיר חסמים ולמנוע עיכובים". הצהרות אלו, אף שהן חיוניות, נשמעות על רקע אתגרים תשתיתיים מתמשכים במדינה, ומעלות את השאלה עד כמה ה"מגה-פרויקט" אכן יתקדם כמתוכנן ובזמן שהוגדר.














