קרוסלת עסקים מינימליסטית

תקלות, רעשים וביקורות: הדיירים בחיפה והקריות מתמודדים עם אחזקת המעליות

מעלית
אילוסטרציה

עשרות אלפי מעליות משרתות את תושבי חיפה והקריות, ממעליות ישנות בבנייני האבן ההיסטוריים בשכונות כמו הדר והכרמל ועד למעליות המתקדמות המותקנות במגדלי המגורים החדשים בקריית מוצקין, עתלית וטירת כרמל. השימוש היומיומי והאינטנסיבי במעליות, החיוני במיוחד באזור בעל מבנה טופוגרפי מורכב, מביא עימו לא פעם שאלות, תקלות ותהיות מצד התושבים. ועדי בתים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם בעיות חוזרות ונשנות, החל מרעשים חריגים וחריקות מטרידות, דרך עצירות פתאומיות המשאירות דיירים לכודים בפנים, ועד דרישות ביקורת מחמירות המטילות עליהם עלויות כספיות כבדות. המצב מעלה שאלות רבות בקרב התושבים, המנסים להבין את זכויותיהם וחובותיהם אל מול חברות התחזוקה ואת דרכי ההתמודדות הנכונות עם סוגיות מורכבות אלו.

במרכז הדילמות עומדים לרוב נושאים כמו שאלת האמינות וההשוואה בין מעליות ישנות וחדשות, העלויות הגבוהות הכרוכות בשדרוגים ובתיקונים נרחבים, והאחריות של חברות המעליות לתקינות השירות והבטיחות. חוסר הידע של חלק מהדיירים בנושאים טכניים אלה יוצר פער, שבו הם תלויים במידה רבה בחוות דעת של טכנאים ובודקים חיצוניים, מה שמחייב אותם להיות מעורבים ולוודא שהם מקבלים שירות הוגן ומקצועי.


מנועים חדשים ודילמת העלות-תועלת

אחת הסוגיות הבוערות ביותר בקרב ועדי בתים, בעיקר בבניינים ותיקים, היא ההתלבטות בנוגע להחלפת מנועי מעליות ישנים ורועשים במנועים חדשים ויעילים. בבניינים רבים שנבנו לפני עשרות שנים בשכונות כדוגמת נווה שאנן בחיפה או בקריית אליעזר, מנועי המעליות חורקים ויוצרים רעש שמפריע לדיירים, ומעוררים דאגה כבדה בנוגע לבטיחות ולצריכת החשמל. מומחים בתחום מבהירים כי החלפת מנוע ישן היא צעד מומלץ ואף הכרחי מבחינה בטיחותית ותפעולית. מנועים חדשים, כדוגמת מנועי "בקר תדר", מספקים נסיעה חלקה ושקטה יותר, משפרים באופן ניכר את דיוק העצירה בקומה ואף יכולים להביא לחיסכון של עד 40% בצריכת החשמל. בנוסף, מנועים אלו תורמים להפחתה משמעותית של הבלאי במערכת הבלימה, מאחר שהעצירה נעשית באופן חשמלי.

אולם, ההחלטה על החלפה אינה פשוטה כלל ועיקר. העלות הממוצעת להחלפת מנוע במעלית קטנה, המשרתת שישה נוסעים או בעלת כושר נשיאה של 450 ק"ג, יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. עבור ועדי בתים רבים, שהתקציב שלהם מוגבל, מדובר בהשקעה משמעותית המטילה עליהם עומס כלכלי כבד. ההמלצה היא לבצע סקר שוק מקיף, להשוות הצעות ממספר חברות מעליות שונות, ולוודא כי ההצעה כוללת פירוט מלא של סוג המנוע המותקן, הצורך בהחלפת כבלים נלווים, ועלויות נוספות. כמו כן, חשוב לשים לב לתנאי האחריות ולתחזוקה העתידית, שיכולים להשפיע באופן ניכר על העלות הכוללת לטווח הארוך.


ביקורות בטיחות ודרישות עדכניות

בשנים האחרונות, דרישות הבטיחות למעליות הולכות ומחמירות, והדבר מתבטא גם בדו"חות הבדיקה התקופתיים שמונפקים על ידי בודקי המעליות המוסמכים. כך למשל, דרישה חדשה יחסית להתקנת מעקה בטיחות על גג תא המעלית מעוררת תהיות בקרב דיירים בבניינים ותיקים שמעולם לא נתקלו בדרישה כזו בעבר. לדברי מומחים, דרישות מסוג זה, כמו גם הצורך להתקין דלתות פנימיות במעליות ישנות, מוצדקות ואף חיוניות. הן אינן גחמה של בודק זה או אחר, אלא נובעות לרוב מלקחים שנלמדו מתאונות קודמות ומעדכוני תקן שנועדו להבטיח את שלומם של הנוסעים והטכנאים. למרות שדרישות אלו עשויות להיראות ככאלו ש"צצות לפתע", הן למעשה חלק מתהליך מתמשך של שיפור תקני הבטיחות בישראל ובעולם.

בנוסף, בבניינים חדשים רבים מותקנות כיום מעליות MRL (מעליות ללא חדר מכונות), בעיקר בשל החיסכון לקבלן בעלויות הבנייה והתכנון. אף שמדובר במעליות מתקדמות ויעילות, הן מציבות אתגרים שונים עבור הדיירים. לדוגמה, במקרה של תקלה או כליאה, חילוץ במעלית MRL יכול להתבצע רק על ידי אנשי מקצוע מוסמכים של חברת המעליות, וזאת בשונה ממעליות רגילות שבהן קיים מנגנון חילוץ פשוט יותר. כמו כן, עלות האחזקה של מעליות מסוג זה לרוב גבוהה יותר לטווח הארוך, וזאת בניגוד להבטחות קבלניות על מחירי שירות זולים בחמש השנים הראשונות. לכן, חשוב לוודא שהחוזה עם חברת השירות ברור ומפורט גם לגבי עלויות השירות לאחר תום תקופת האחריות.


תקלות חוזרות ונשנות: מתי כדאי להחליף חברת שירות?

במקרים רבים, דיירים מתלוננים על תקלות חוזרות ונשנות במעלית, כמו עצירות תכופות שנגרמות לכאורה מהפסקות חשמל קצרות או רעשי עצירה חזקים במיוחד. מומחים בתחום מבהירים כי מעלית תקינה לא אמורה להפסיק לעבוד בתדירות גבוהה, וכי ברוב המקרים ניתן לפתור את הבעיה על ידי איתור שורש התקלה וטיפול מקצועי בה. לעיתים קרובות, הפתרון הוא פשוט יחסית, כמו ביצוע "ריסט" למעלית, אך יש לוודא שהבעיה המקורית טופלה ולא רק סימפטום שלה. במקרים שבהם חברת השירות אינה מסוגלת לתת מענה הולם, ייתכן שזהו הזמן לשקול החלפתה.

בחירת חברת אחזקה אמינה היא קריטית לתקינותה, בטיחותה ותוחלת חייה של המעלית. עם זאת, בדומה לכל תחום אחר, גם כאן יש חברות ברמות שונות של מקצועיות, זמינות ואיכות שירות. בחירת חברה בעלת מוניטין חיובי וצוות טכני מיומן וזמין, הפועל באזור חיפה והקריות, יכולה למנוע תקלות עתידיות רבות ולשפר באופן ניכר את שביעות רצונם של הדיירים. בסופו של יום, המעליות הן כלי תחבורה חיוני במרחב האורבני הצפוף, והאחריות על תקינותן ובטיחותן מוטלת על ועדי הבתים והדיירים, המצופים להיות מעורבים ומתודעים.

כרטיסים במדד שצפו בהם לאחרונה

תפריט נגישות