עבור בני נוער בחיפה ובקריות, חלום רישיון הנהיגה הופך למשימה כלכלית מורכבת. מחירי שיעורי הנהיגה, שזינקו בשנים האחרונות, מכבידים על כיסם של התלמידים והוריהם, ומאלצים רבים מהם לדחות את תהליך הלמידה. בעוד שהמחיר הממוצע לשיעור בודד באזור עומד על כ-150-160 ש"ח, באזורי המרכז המחיר כבר חצה את רף ה-200 ש"ח. ההתייקרות, כך נראה, היא תוצאה של עלייה בהוצאות מורי הנהיגה, מול היעדר פיקוח ממשלתי והשפעות המלחמה.
התייקרות שיעורי הנהיגה: עלייה של 20% בשלוש שנים
על פי בדיקה של חברת דן אנד ברדסטריט, מחירי שיעורי הנהיגה עלו בכ-15%-20% בשלוש השנים האחרונות. העלייה הזו, שמשקפת את ההתייקרות הכללית במשק, מורגשת במיוחד על ידי בני נוער רבים, שמתקשים לשלב בין לימודים ועבודה. "שיעור נהיגה במרכז הארץ עולה עד 200 שקלים, ולא כולם יכולים לשלב עבודה ולימודים", מציינים תלמידים. בנוסף לעלות השיעורים, מצטרפות עלויות הטסט המעשי והאגרה, שעומדות על 373 שקלים.
+ מצאו מורה נהיגה בחיפה
+ מורה נהיגה בקריות מסווגים לפי כל קריה
מורי נהיגה, מצדם, טוענים כי ההתייקרות הכרחית. מורה לנהיגה במרכז הארץ הסביר כי "הכול התייקר. ב-2020 רכשתי רכב חדש ב-142 אלף שקלים, וב-2022 רכשתי את אותו דגם ב-185 אלף שקלים". הוא הוסיף כי ההוצאות על ביטוחים וטיפולים ברכבים המותאמים לנהיגה הם יקרות ביותר, וכי הוא משלם עשרות אלפי שקלים בשנה עלויות תפעול. "המחירים בשורה התחתונה הם לא סימפטיים ואנחנו מודעים לזה", אמר, אך הוסיף כי המחירים צפויים להמשיך לעלות בעתיד.
הפיקוח: של מי האחריות?
משרד התחבורה מסר בתגובה כי הפיקוח על מחירי שיעורי הנהיגה אינו באחריותו, אלא באחריותה של רשות התחרות. המשרד הבהיר כי הוא אחראי על ההיבטים המקצועיים והבטיחותיים בתהליך הכשרת נהגים חדשים, וכן על מחירי המבחנים העיוניים והמעשיים. פיקוח זה נועד להבטיח נגישות שוויונית לבחינות, שהן חלק הכרחי בתהליך הוצאת הרישיון. כעת, נותר לתלמידים להתמודד עם המחירים הגבוהים לבדם, בזמן שהמדינה מצהירה על חשיבות הנגישות, אך לא מספקת פתרון ממשי לעלויות הגבוהות.














