תוך חודש בלבד: תור האוניות צנח מ-45 ל-21 – ועדיין יורד
מהפכה שקטה בחופי ישראל: בעוד שבמשך חודשים נאלצו עשרות אוניות להמתין מחוץ לנמלי ישראל בעלות של מיליוני שקלים ליום, מתברר שפתרון דרמטי כבר נמצא בנמל חיפה – והתוצאות מרשימות. מנתונים חדשים עולה כי בתוך חודש אחד בלבד מאז פתיחת שלושה רציפים חדשים למטען כללי בנמל, הצטמצם התור הימי הארצי בלמעלה מ-50%, מ-45 אוניות בסוף ינואר ל-21 בלבד כיום.
המפנה המשמעותי הגיע לאחר השקעה מאסיבית בתשתיות הנמל, כאשר שלושה רציפים חדשים נפתחו לפריקת מטען כללי – חומרי גלם קריטיים לתעשייה ולענף הבנייה בישראל. מה שמעניין במיוחד הוא שאוניות רבות שהמתינו בתור לנמלים אחרים בארץ, שינו כיוון ועברו לרציפים החדשים בחיפה, מה שהוביל להקלה בכל מערך הנמלים הישראלי.
"עם המשך המגמה הזו, בעוד כחודש צפוי התור לחזור לממדים שבשגרה," מעריכים בענף.
מאחורי המהפכה עומדת הצטיידות חסרת תקדים בטכנולוגיה מתקדמת: חמישה עגורני חוף חדישים ברמה עולמית המצוידים בזרוע כפולה הוצבו ברציפי קישון מערב, ומסוגלים לטפל במטענים במשקל של עד 50 טון, עם רדיוס עבודה מרשים של 34 מטר.
אך אולי הכוכב האמיתי של המהפכה הוא העגורן ההידראולי החדיש שהוצב בקישון מזרח – הראשון והיחיד מסוגו בישראל. העגורן המיוחד, שנרכש בעשרות מיליוני יורו, מתמחה בטיפול במטענים כבדים, כולל תפזורת וגרוטאות ברזל, ומצויד במערכת הפעלה גמישה המאפשרת עבודה על רשת החשמל או באמצעות גנרטור.
"עם פתיחת הרציפים החדשים, אוניות מטען כללי רבות ניצלו את ההשקעה המשמעותית שביצענו ובחרו בנמל חיפה בכדי לפרוק את המטען הכללי שלהם ביעילות ובמהירות," מסביר דוד כהן, מנכ"ל נמל חיפה בפועל. "אני שמח שהציוד החדיש ומסירות העובדים שלנו סייעו להפחתה משמעותית של זמני ההמתנה מחוץ לנמלי ישראל."
המהלך עשוי להביא להקלה משמעותית על המשק הישראלי, שסבל בחודשים האחרונים מעיכובים בקבלת חומרי גלם חיוניים ועלויות נוספות שגולגלו בסופו של דבר על הצרכן הישראלי.
מחפש עורך דין? מגוון משרדי עורכי דין באזור לשירותך: