כשאנחנו מדברים על שוק הרכב העולמי, נורווגיה היא לא בדיוק המדינה הראשונה שעולה לנו בראש. רובנו מכירים רכבים במדינות שונות ואת הדגמים השולטים בשוק, אבל מה שקורה בשנה האחרונה בנורווגיה הוא לא פחות ממהפכה.
בשנת 2020, יותר ממחצית מהרכבים החדשים שנמכרו בנורווגיה היו רכבים חשמליים וזה נתון מעניין כי לא מדובר בתופעה חד פעמית או רק על מדינה אחת, מדובר כאן בדוגמא לשינוי בהרגלי הצריכה והקנייה של רכבים באופן כללי. נתוני מכירות מהשנים האחרונות מראים שצרכנים במדינות רבות בעולם ובאירופה בפרט, שינו את התפישה לגבי סוג הרכב שלהם ועברו לנסיעה ברכב חשמלי.
אמנם נורווגיה היא שיאנית המכירות העולמית, אך מדינות אחרות נמצאות גם הן באחוזים גבוהים בנתוני המכירות של רכב חשמלי. הסיבה לכך היא בעיקר המודעות לזיהום האוויר ולאיכות הסביבה, דבר שנלקח בחשבון היטב באירופה. בנוסף, לאיחוד האירופאי יש תקנות מחמירות על זיהום ופליטה מזהמת של רכבים, כך שיצרניות הרכב השונות חייבות לעמוד בסטנדרט שנקבע.
אולם, יצרניות הרכב לא חיכו שתהיה חקיקה בנושא. מזה שנים, כל חברות הרכב הגדולות מייצרות יותר ויותר רכבים חשמליים מתוך ראייה שזהו הרכב שיסעו בו בשנים הבאות. מדובר בחזון ובתוכניות עבודה מסודרות שכל יצרניות הרכב יצרו ודוגלות בהן, כך שצפוי לנו עתיד עם פחות זיהום.
אם נחזור לנורווגיה, שם החליטו על יעד וקבעו שעד שנת 2025 כל הרכבים במדינה יהיו לא מזהמים כשלצד ההחלטה יש גם תמריצים לקונים: מהנחה בקנייה, דרך חניה וכבישי אגרה בתעריף נמוך יותר או נסיעה בנתיבים שמיועדים לתחבורה ציבורית. מנגד, המס על רכבים מזהמים הוא גבוה, כך שאין פלא שרכב חשמלי הפך לפופולרי במדינה.
חוץ מרכבים חשמליים, בנורווגיה דאגו גם לתשתית טעינה. הכוונה היא לעמדות שבהן ניתן לטעון את הרכב דרך כבל מהרכב אל שקע חשמלי ייעודי. העמדות הללו מחליפות את תחנות הדלק המסורתיות שמזהמות גם את הקרקע. עמדות טעינה חשמליות נפרשו ברחבי נורווגיה וכיום יש בה למעלה משישה עשר אלף עמדות, חלקן עמדות טעינה מהירות, כלומר יכולת טעינה בפחות זמן.
אך אם נדמה לנו שמדובר רק בערים או מקומות מאוכלסים, הרי שיש בכל רחבי נורווגיה עמדות טעינה, גם בחלקים המבודדים שלה, כולל אלה שבהם הטמפרטורות נמוכות כל השנה ויש בהם יותר איילים מאשר בני אדם. פרישה רחבה כזו של תשתיות טעינה מאפשרת נסיעה לכל מקום וללא חשש שאפשר להיתקע בלי סוללת רכב מלאה.
ואיך כל זה קשור לישראל החמה? ובכן, רק לאחרונה התבשרנו שחברת טסלה מגיעה לארץ עם כמה דגמים מובילים של הרכבים החשמליים שהיא מייצרת. כל אלה מצטרפים לשלל הדגמים החשמליים שכבר עכשיו ניתן למצוא בארץ ושהכמות שלהם עולה כל שנה. סביר להניח שהתנופה העולמית שטסלה מביאה איתה תסחוף ישראלים רבים ולראייה, המכירות המוקדמות שכבר החלו באתר החברה והביקוש הגדול שיש לרכבים אלה.
אך לא רק רכבים חשמליים, בישראל יש עמדות טעינה חשמליות שפרושות בכל רחבי הארץ ובשנה האחרונה, על אף הקורונה ושאר הקשיים, משרד האנרגיה השקיע מיליונים בהקמת עוד עמדות במקומות ציבוריים שונים כמו מרכזי קניות, כבישים וחניונים והתוכנית היא להקים עוד ועוד עמדות טעינה בפרישה ארצית רחבה בעתיד.
השילוב של רכבים חשמליים מדגמים שונים, תשתיות טעינה זמינות ודעת קהל סביבתית, יוצרים מציאות תחבורתית חדשה בישראל, כזו שתכתיב את המציאות בעתיד הקרוב. על אף שאנחנו לא נורווגיה ויש עוד הרבה מה לעשות בנושא, נעשתה כאן התקדמות גדולה ויישור קו עם מדינות אחרות שכבר הפכו את הרכב החשמלי לסטנדרט ואת האוויר והסביבה לנקיים יותר.
תוכלו למצוא מידע נוסף על רכבים חשמליים ב-EV Magazine